Brindis al Sol, cuinem amb energia solar (2009)

Reflector Scheffler al Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (Terrassa).
Ampolla de cava Brut Nature de Caves Berdié.
La Terrassa, el restaurant que ofereix receptes culinàries solars.

La idea de poder cuinar amb el Sol és difícilment creïble si no es veu amb els propis ulls. Basant-nos en la llarga experiència i coneixements acumulats que té la Fundació Terra en el món del processat solar d’aliments i aigua, promovem i realitzem activitats demostratives del poder de cocció del Sol en entorns educatius i festius. Veure com es prepara una recepta culinària sol·licitada en un restaurant és una vivència que ben segur pot impressionar i que, d’una revolada, escampa tots els possibles dubtes que es tenen sobre el poder calorífic real de l’astre rei. Si, a més, es poden tastar les receptes solars cuinades davant dels ulls, l’experiència vital queda gravada a la memòria per sempre més. Aconseguir que ens entusiasmem per l’energia solar aplicada al processat d’aliments és clau perquè aquestes tecnologies es difonguin en els països en desenvolupament, on serien realment útils i on no sempre es valoren, perquè nosaltres no hi cuinem, ni en el temps de lleure.

La terrassa del mNACTEC - Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (Terrassa) és un espai privilegiat on es reuneixen les condicions ideals per dissenyar una experiència solar i culinària única. En aquest espai, just al costat del restaurant del museu, la Fundació Terra hi té ubicat un reflector Scheffler de 8 m2 de superfície reflectora, un enginy de cocció solar gegantí que permet la cocció solar comunitària. És l’únic reflector Scheffler d’aquest tamany accessible al públic d’Europa i que permet cuinar per a un alt nombre de comensals. El focus del concentrador arriba als 1.000 ºC i la temperatura del recipient de cocció, en un dia de bona radiació, pot arribar fàcilment als 300–400ºC. Aquest reflector, muntat de forma artesanal amb acer i miralls, és una de les joies tecnològiques més representatives i capdavanteres en el món de la cocció solar.

Diumenges a la terrassa del Sol

Des del 17 de maig fins el 19 de juliol del 2009, cada diumenge –de 13,30 a 15,30 hores– a la terrassa del mNACTEC (Terrassa) estarà en funcionament (si fa sol) el reflector solar Scheffler per tal de preparar el Plat del Diumenge Solar que sol·licitin els clients del restaurant La Terrassa. Els clients del restaurant que escullin aquest plat solar rebran de franc una copa de cava gentilesa de caves Berdié.

Mentre el cuiner del restaurant prepara els plats solars en el reflector Scheffler, els clients del restaurant i altres visitants del Museu podran veure en viu com es cuina el plat i interessar-se pel funcionament d'aquest reflector. Un monitor de Fundació Terra atendrà als interessats per tal d'informar-los sobre les necessitats energètiques d’una activitat aparentment tan inofensiva com cuinar, les emissions de CO2 que generem, i com condiciona la vida i la salut de les persones que no tenen accés fàcil al combustible i que pateixen la “crisi de la llenya” als països en vies de desenvolupament. El mateix monitor també atendrà qüestions del públic i oferirà informació sobre les diferents tecnologies de cocció solar i detalls de funcionament del reflector Scheffler amb el què s’està cuinant la recepta.

Un patrocini culinari i educatiu

L’objectiu d’aquesta oferta és aprofitar l’existència del reflector solar més gran d’Europa –instal·lat al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa i propietat de la Fundació Terra–, per a sorprendre l’espectador amb un reflector que és realment una meravella tecnològica, per la capacitat energètica dels seus 8 m2. Amb l’excusa d’aquest reflector, es pretén oferir una recepta culinaria d’aliments solars acompanyat d'un brindis amb cava de l’empresa Berdié , que ha apostat per elaborar un producte de qualitat amb una altra forma d’energia solar: la que s’emmagatzema al raïm i és la base per elaborar el cava.

Caves Berdié ha apostat per implicar-se en projectes socials i durant aquest any ho fa col·laborant amb la Fundació Terra, entitat que contribueix a divulgar una forma ecològica de preparar aliments i, sobretot, a fer comprendre que podem contribuir a alleugerir el patiment de moltes persones en els països en desenvolupament des de la convicció, des de la pràctica, des de la sorpresa que provoca el poder de l’energia solar convertida en protagonista. L’objectiu és, doncs, convertir aquest patrocini en una oportunitat de sensibilització per a la cooperació, podent degustar un plat solar elaborat amb un enginy tecnològic únic a Europa acompanyat d'una copa de cava. En el fons, però l'objecte d'aquest "brindis al sol" és el d'obrir els ulls a una problemàtica ecològica que pateixen 2.500 milions de persones i que, en aquests moments, està molt poc atesa des dels projectes de cooperació internacional per al desenvolupament.

Caves Berdié i la Fundació Terra amb la col·laboració del mNACTEC - Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya i del restaurant La Terrassa situat a la terrassa d'aquest museu, sumen esforços perquè tots els diumenges amb sol entre mitjans de maig i juliol del 2009 es pugui degustar una exquisida recepta d’aliments processats amb energia solar, en el que podem considerar que és el primer restaurant solar del país.