Conferència Internacional de Cuina Solar 2006

La cuina solar contibueix a la millora de la qualitat de la vida en els països no desenvolupats.
Votacions dels més de 200 participants a la Conferència.
Exhibició d'enginys solars dedicats al processat d'aliments durant les jornades de la Conferència

La voluntat de promoure la tecnologia solar aplicada al processament d'aliments va animar a la Fundació Terra, entitat membre de l'associació Solar Cookers International, a oferir-se per organitzar una de les conferències internacionals periòdiques que reuneixen cada quatre anys als experts internacionals del tema a l'Estat espanyol al juliol del 2006.

>> Per a més informació podeu consultar la web oficial de la conferència (en anglès): www.solarconference.net

Els origens de les Conferències de Cuina Solar

El desenvolupament de les tecnologies de cocció solar ha estat durant molt temps un repte per a moltes institucions d'arreu del món. Les conferències de cuina solar i potabilització solar de l'aigua s'han repetit durant els darrers 30 anys i algunes d'elles han plantejat nous reptes i oportunitats. La VIa Conferència Internacional de Cuina Solar i Processat d'aliments (2006 Solar Cooking and Food Processing International Conference) es va programar per part de la Fundació Terra i Solar Cookers International per al 2006. El seu objectiu fou el de donar continuitat als treballs de les anteriors edicions, i el resultat no va poder ser millor per tal d'estimular que la cuina solar i altres tecnologies solars per al processat dels aliments i l'aigua juguin un rol més important en la millora de la vida de les persones. Recordem que hi ha més de mil milions de persones que pateixen l'anomenada "crisi de la llenya" i tenen dificultats per poder cuinar els seus aliments. Les tecnologies solars per cuinar i potabilitzar l'aigua també ajuden a reduir la desforestació i les emissions de gasos amb efecte hivernacle.

Un dels principals resultats de la Conferència va ser la creació de la Solar Cookers International Association (SCIA), una xarxa de 70 organitzacions i membres individuals de 36 països que treballen localment i internacionalment per a polítiques que fomentin la difussió i promoció de la cocció , la pasteurització i el processat d'aliments amb energia solar. També es va fer arribar una carta adreçada al CDM Executive Board from UNFCCC Cooperative Mechanism Program per tal d'incloure les tecnologies solars per al processat d'aliments als Clean Development Mechanisms previstos per UNFCCC.

La Conferència Solar de Granada

La Conferencia Internacional de Cocció Solar i Processament d'Aliments es va celebrar del 12 al 16 de juliol de l'any 2006 al Palau de Congressos i al Parque de las Ciencias de Granada. Va estar coorganitzada per Beverly Blum, directora de l'associació nord-americana Solar Cookers International, i Marta Pahissa de la Fundació Terra que va dirigir la conferència. L'event va ser patrocinat per Solar Cookers International, Fundació Terra, Obra Social "La Caixa", The Good Works Institute, Consejo de Innovación y Empresa de la Junta de Andalucía i el Parque de las Ciencias de Granada; i va rebre el suport de la International Solar Energy Society i del Earth Policy Institute. L'activitat va aconseguir reunir a més de 200 experts dels cinc continents, s'hi presentaren 89 ponències, 20 pósters i s'hi exposaren més de 35 enginys per cuinar aliments i potabilitzar l'aigua amb energia solar que van ser portats d'arreu del món.

Es pot adquirir el CDRom amb els continguts de la conferència (papers, fitxes i pòsters) a través d'internet (en anglès).

Relació de les conferències anteriors:

1992 - Stockton, California, EUA. "First World Conference on Solar Cooking". Organizadors: University of the Pacific y Solar (Box) Cookers International.

1994 - Heredia, Costa Rica. "Second World Conference on Solar Cookers - Use and Technology". Organizadors: Universidad Nacional i Solar Cookers International.

1997 - Coimbatore, Tamil Nadu, Índia. "Third International Conference on Solar Cookers - Use and Technology". Organizadors: Avinashilingam University i Solar Cookers International.

1999 - Varese, Itàlia. "International Conference on World Solar Cooking and Food Processing - Strategies and Financing". Organizadors: World Solar Programme i Solar Academy (UNESCO), GTZ y FAST.

2000 - Kimberley, Sud África. "International Conference on Solar Cooking". Organizadors: Dept. of Minerals and Energy, S.A. del Govern sudafricà.

2006 - Granada, Espanya. "Solar Cookers and Food Processing International Conference". Organizadors: Fundació Terra i Solar Cookers International