El Festival Solar 2007, èxit ambiental a les Festes de la Mercè

L'ambient festiu i familiar en el Festival Solar 2007
La innovadora activitat del Xef Solar en plena actuació.
El Túnel del Temps de Greenpeace per promoure la revolució energètica.
Els vehicles elèctrics participants a la Marxa Z a punt d'iniciar el recorregut sota la presència de la Segona Tinent d'Alcalde de Barcelona, la Sra. Imma Mayol.
Centenars de nens van deixar el seu pingüí amb un missatge contra el canvi climàtic.

Situat en el Parc de la Ciutadella de Barcelona del dissabte 22 al dilluns 24 de setembre, el Festival Solar es consolida com un espai de cultura ambiental en el marc de les Festes de la Mercè dins l'espai el Parc del Circ. Una mitjana de 80 mil persones travessaren aquest espai de cultura ambiental. Els resultats no poden ser més optimistes per a la continuitat d'aquesta activitat de sensibiltizació ambiental festiva.

Les dades contundents del Festival Solar

Les dades donen fe de l'èxit de la iniciativa promoguda per la fundació Terra. El taller dels Saltmartins solars va muntar més de 250 mascotes solars. Els missatges dels Pingüins contra el canvi climàtic van rebre centenars de propostes ciutadanes i uns 315 participants van unir-se a la proposta d'El Repte del Sol per optar al premi de la bicicleta plegable elèctrica cedida per Monty que es va endur el jove Esteban Hoyos. Les cues en el circuit de bicicletes elèctriques i cotxes solars infantils van marcar la tònica de les jornades. Els materials de la campanya de Jo sóc la solució es van esgotar abans d'acabar la darrera jornada havent-ne repartit més d'un miler de packs. L'activitat de Els colors del Sol va permetre que 800 infants pintessin amb el Sol i els seus pares i acompanyants quedessin embadalits per l'art solar dels seus fills. La Marxa Z va comptar amb 70 vehicles elèctrics de totes les categories: cotxes, furgonetes, bicicletes, motos, etc. tots ells amb motors elèctrics no contaminants i silenciosos demostraren que la ciutadania està disposada a col·laborar per a un món més sostenible. Més d'un centenar de matrícules NO OIL foren lliurades a biciclistes que s'entusiasmaren per lluir aquest missatge en les seves bicicletes.

Astorats per les dades no podem sinó constatar que les propostes del Festival Solar foren acollides amb entusiasme per la ciutadania. La bogeria per obtenir els globus amb el missatge -CO2 va fer que en determinats moments l'organització quedés absolutament desbordada i el Passeig dels Til·lers es convertís en una marea roja de globus contra el canvi climàtic. L'expectació generada per la maqueta de les energies renovables, la mostra de recursos solars o la innovadora activitat del Xef Solar no deixaren indiferent a la ciutadania que visità el Parc de la Ciutadella de Barcelona.

Tot plegat no fa sinó que reforçar la idea que un espai de cultura ambiental a les Festes de la Mercè de Barcelona és una proposta que cal consolidar en el futur. La participació d'entitats com L'Entitat Metropolitana del Medi Ambient amb el seu taller "Millor que nou 100 % vell" o de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic amb el seu taller sobre els beneficis d'avançar cap a una mobilitat sostenible i l'activitat de Greenpeace "El túnel del temps" on es mostraren els camins que simulen el futur d'Espanya cap un model energètic 100 % renovables remataven les apostes d'un Festival Solar dissenyat per inicidir en un nou estil de vida més sostenible.

Cultura ambiental, energia solar i mobilitat sostenible

Els eixos del Festival Solar es centraren en aquesta segona edició del 2007 en tres aspectes claus per millorar la qualitat de vida a les ciutats. Les propostes de participació dissenyades per als assistents al Festival Solar foren acollides amb entusiasme per a la ciutadania. Tot i que la meteorologia no fou agraciada per un temps solellat el dissabte 22, aquesta va fer un gir el diumenge 23 de setembre en el qual llevat de les primeres hores del matí en què el temps fou lleugerament ennuvolat, ràpidament va cedir a un dia radiant igual que el dilluns 24. Les gorres vermelles del Festival Solar foren especialment demanades davant un sol picant el dilluns 24.

La xocolatada solar que precedia a la Marxa Z va haver de començar amb energia fòssil però ràpidament va ser substituïda per l'energia solar. L'espectacle del Xef Solar va permetre elaborar diverses receptes amb el sol utilitzant les cuines solars parabòliques i els forn solars a l'hora que mostrava les tecnologies d'estalvi energètic a la cuina com el Solar Pan. Tot plegat constatava que amb l'increment de la radiació solar l'animació de l'espai prenia embranzida. La prova més evident és que l'excitació dels saltamartins solars quan el sol els feia saltar de valent incrementava la curiositat de mainada per muntar la seva "mascota solar".

L'espai de Conducció Eficient organitzat per l'Institut Català de l'Energia va repartir nombrosos fulletons per estimular a participar en els cursos per què alhora de conduir un vehicle motoritzat convencional estalviem energia fòssil i de pensar que a l'hora d'escollir d'un cotxe tinguem present les emissions que els fabricants estan obligats de declarar.

La Marxa Z de vehicles amb emissió local zero, rècord de participants

La Marxa Z, el diumenge 23 de setembre, hereva del Ral·li Solar iniciat el 2002, demostrava que es podia oferir un nou model de participació cívica a favor d'una mobilitat més sostenible. Per primera vegada se superava el rècord de participació en 48 vehicles el 2005 i es reunien prop de 70 vehicles. Entre els participants hi havia dos minibusos de l'empresa Teycars , dos models de furgonetes de treball, la furgoneta Mega que acaba de tornar de la gesta de recórrer la distància de més de 1.000 km que separa Montserrat de Santiago de Compostela i la Bellier propietat d'Eco-car, una empresa pionera en l'organització del fins fa poc Rally Solar, una moto Vectrix o tres cotxes de la casa Reva, autèntiques novetats dins el món dels vehicles elèctrics. Desenes de bicicletes amb assistència la pedaleig de Monty, Ecitym, motocicletes, motos i altres ginys mòbils elèctrics com un tricicle per a minusvàlids, cotxes de golf i altres propostes enginyoses com el prototipus de cotxe elèctric, el Fènix del dissenyador Josep Mora formaren part d'aquest particular aplec de la mobilitat sostenible. La organització de la Marxa Z no pot sinó agrair a les empreses i particulars participants que s'hi apuntaren.

Un dels minibusos de Teycars va permetre que la premsa fes un seguiment de la Marxa Z de vehicles d'emissió local zero i quedessin astorats pel silenci del seu moviment i l'absència de la vibració dels motors tèrmics. La Marxa Z va comptar amb la participació de la Segona Tinenta d'Alcalde de Barcelona, la Sra. Imma Mayol que va donar la sortida a la passejada que va recórrer 18,5 km pels principals carrers de Barcelona. Les dades d'alguns dels participants no podien sinó constatar les avantatges de la mobilitat amb motors elèctrics. Per exemple, el consum de la furgoneta elèctrica Bellier va ser de 19,7 Ah (a 48 V = 945 Wh), però com que anava equipada amb panells solars al sostre es varen estalviar uns 5 Ah (240 Wh). Si ho valorem en termes de despesa, el cost de fer els 18,8 km ha estat de (0,945 kWw/h X 0,09 €/kWh = 0,085 €), és a dir, que cada km li va costar 0,0045 €. La resta de vehicles, sense sostre solar consumiren un 20-25% més d'energia, per tant, cada km els va costar uns 0,0055 €. En comparació amb vehicles similars de motor diesel el cost per Km hagués estat de 0,047 € (unes 9 vegades més).

Àlbum de fotografies de la Marxa Z 2007

Un èxit de totes les entitats implicades en el Festival Solar

El Festival Solar es pot considerar com la primera proposta a l'Estat espanyol de promoció festiva de la sostenibilitat envaïnt una ciutat en festes des de la iniciativa de la societat civil organitzada i coordinada per la Fundació Terra. L'experiència i el suport de l'associació ADTS a la Marxa Z, però també de l'entusiasme de Greenpeace amb el seu muntatge "El túnel del temps" així com de la resta de les propostes del Festival Solar han permès que aquesta aposta per una ambientalització de les principals festes de Barcelona fossin un èxit contundent. El suport institucional de l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona o el Institut Català de l'Energia han estat claus per aquest clamorós èxit popular.

Però com passa sempre, les activitats no funcionaven soles sinó que eren assistides per un nombrós col·lectiu de monitors que hi posaren tot el seu entusiasme per fer possible del Festival Solar un espai participatiu i engrescador. Vagin doncs aquestes ratlles per dedicar-los el més sincer agraïment pel seu compromís envers el Festival Solar.

Enrera queden doncs ja les moltes hores d'esforçat treball perquè tota l'organització fos perfecta tal com finalment fou. L'èxit total d'aquesta activitat no hauria esta possible sense l'entusiasme i dedicació de tot l'equip organitzatiu que hi ha treballat durant mesos. Com succeeïx en moltes d'aquestes activitats populars, la implicació personal, més enllà del compromís professional per atendre les activitats, ha estat clau per a l'èxit reeixit que ha tingut el Festival Solar 2007.

Àlbum de fotografies del Festival Solar 2007