El Sol com a protagonista a les Festes de la Mercè (2008)

El Sol, símbol de l'activitat de la Mercè a la Ciutadella.
Infants pedalant per fer correr els seus cotxes amb energia humana.
L'exhibició d'obres solars d'Els colors del Sol.
Nens i nenes fent els seus enginys eòlics.
La lectura del manifest al final de la Marxa Elèctrica amb la regidora Imma Mayol, el president de la Fundació Terra, Jordi Miralles, i Josep Viver de l'associació ADTS.

El punt de vista ambiental a les Festes de la Mercè 2008

Aquest any les Festes de la Mercè de la ciutat de Barcelona han comptat, més que mai, amb un espai únic a nivell cultural i ambiental al Parc de la Ciutadella. Sota el lema “El sol a totes les cultures”, una àmplia programació d’activitats, espectacles i tallers ha sorprès als visitants del parc amb propostes relacionades amb les cultures del món i la sostenibilitat ambiental.

Darrera dels tallers ambientals, situats al llarg del Passeig dels Til·lers hi havia la Fundació Terra, herència dels anteriors Festivals Solars . Enguany hi ha hagut mitja dotzena de tallers i jocs funcionant durant tot el cap de setmana del 20 i 21 de setembre. Més de 80.000 persones han pogut veure i gaudir de l’esdeveniment. Amb una estètica molt colorista i festiva, tot el parc respirava racons de creativitat i respecte amb l’entorn. Els visitants sortien del parc transformats per unes propostes molt particulars que només es poden donar en un oasi de natura i pau com és aquest gran parc al mig de la ciutat.

Com a clàssic va ser-hi present el tallers de Els colors del Sol, un taller fantàstic que permet a infants, joves i públic veure com l’energia del Sol es pot aprofitar per fer electricitat de forma immediata i en aquest cas, aprofitar-la per crear una obra artística amb pintures ecològiques sobre cartró reciclat.

Més avall la gent de L’Obrador van organitzar un taller per fer elements relacionats amb l’energia eòlica amb materials reciclats o aprofitats; petits estels voladors, molinets de vent i sagetes van omplir mans i caps de petits entusiasmats. El taller mot ben preparat i dirigit amb un gran equip de monitors permetia que una gran quantitat de persones participessin alhora creant i personalitzant els seus elements eòlics.

També es van poder veure les demostracions i escenografia del “Solar Xef”, l’activitat que explica les possibilitats d’aprofitament del Sol en la cocció d’aliments, i també els recursos per l’estalvi energètic en aquesta activitat. Complementàriament, un altre espai amb 4 cuines solars anava preparant i servint tès als visitants del parc.

Una activitat que també va despertar molta expectació va ser la que es va poder dur a terme amb la col·laboració de l’Institut Català de l’Energia, “Scalextric a força de pedals”. Per torns, grups de 7 nens i nenes a partir de 8 anys, pujaven sobre unes bicicletes estàtiques, i pedalant amb totes les seves forces feien córrer uns cotxes d’scalextric, fent una cursa amb la seva pròpia energia. Amb unes quantes voltes els infants es feien una idea de l’energia que costa moure un cotxet amb la força humana.

Un joc que va sorprendre molt va ser el nou “El sol al món”. En aquest joc per equips, calia relacionar unes targetes amb imatges de països del món, amb la seva parella que contenia la paraula “Sol” amb l’idioma del país. En anar fent parelles s’anava ubicant el país en un mapa mundi de radiació solar, i es veia que el Sol no es percep igual a tots els països del món.

Imatges de les activitats ambientals

Per últim, i com activitat especial del diumenge al matí, es va tornar a convocar la “Marxa Elèctrica de la Mercè”, una concentració i passeig per la ciutat de vehicles elèctrics i solars. Una quarantena de vehicles van participar en la concentració atenent les curiositats dels visitants al parc, i després van seguir el recorregut marcat de més de 10 km per Barcelona, guarnits amb globus de sols i gorres visualitzant el seu compromís per una mobilitat més sostenible i donant una mostra que ja hi ha vehicles ecològics que no generen emissions locals per quan fa falta un transport privat. Cal esmentar la implicació d'entitats col·laboradores com ADTS  i diversos establiments de vehicles elèctrics.

La previsió de mal temps va fer que l’assistència fos una mica més reduïda que l’any anterior, però la marxa va ser un èxit i va acabar amb la lectura del manifest “Més recàrrega pública i elèctrica” i les paraules de la regidora Imma Mayol que no es va perdre aquest esdeveniment ja plenament incorporat dins de les festes de la ciutat. Les seves declaracions van manifestar que en aquesta legislatura ja es podran trobar a la ciutat punts de recàrrega de vehicles elèctrics, una demanda molt reclamada per part dels conductors responsables des de fa anys.

Marxa Elèctrica de la Mercè
21 de setembre de 2008 d' 11 a 14h

Concentració popular per aplegar a totes aquelles persones que tenen un vehicle elèctric o solar, és a dir, que no genera emissions en el seu funcionament o funciona amb energies renovables. Aquesta és l’exhibició de vehicles motoritzats no contaminants més gran de la ciutat la qual va tenir el següent programa:

11 a 12h – Concentració i identificació dels participants a la Plaça Prim del Parc de la Ciutadella
12’15h – Parlament i sortida dels vehicles per la Sra. Imma Mayol, regidora de l'Ajuntament de Barcelona
12’30h – Marxa Elèctrica de la Mercè
14h – Arribada al Parc de la Ciutadella, lectura del manifest per a una mobilitat més sostenible i dissolució de la Marxa Elèctrica

Recorregut de la Marxa Elèctrica
Sortida Plaça Prim, Passeig Picasso, Passeig Lluís Companys, Ronda Sant Pere, Roger de Llúria, Aragó, Passeig de Gràcia, Avinguda Diagonal, Via Augusta, Avinguda Príncep d'Astúries, Plaça Lesseps, Travessera de Dalt, Escorial, Camèlies, Sardenya, Pi i Margall, Plaça Joanic, Passeig de Sant Joan, Passeig Lluís Companys, Passeig Picasso, arribada a la Plaça Prim.

Imatges de la Marxa Elèctrica de la Mercè

També acompanyava tot això un Corredor Verd, un passadís naturalitzat al mig del passeig que presentava la idea que està en projecte d’unir el parc de la Ciutadella amb Collserola per una avinguda prioritària per peatons i ciclistes. També hi havia projeccions de pel·lícules a la fresca als vespres, algunes de les quals amb clars continguts ambientals i denúncies a abusos socials i ecològics. També els espais de menjar relacionats amb el Festival Àsia facilitaven vaixelles compostables o reciclables. Alguns podien descansar en un espai Chill-out solar, on es podia seure en hamakes i escoltar música tranquila (amb electricitat generada amb el pedaleig a unes bicicletes), i molts espectacles disseminats pel parc convidaven als visitants a gaudir de propostes originals, creatives i de petit format fugint de les activitats de masses.

Hem d’agrair especialment la col·laboració i el suport de l’Ajuntament de Barcelona (Medi Ambient i l’Institut de Cultura) i l’Institut Català de l’Energia per haver fet possible que un any més sigui realitat que la Mercè pugui comptar amb un espai de cultura ambiental que està vist que ha de seguir creixent.