Festival Solar 2006, energies renovables en acció

Imatge del Ralli Solar 2006 en el Parc del Forum abans de sortir
Espai de demostració de l'energia solar i de les activitats infantils amb renovables

Ambientalització de les Festes de la Mercè 2006

Amb la voluntat de popularitzar i explicar a un gran públic les energies renovables i la importància de l'eficiència energètica, la Fundació Terra va assumir el repte d'organitzar una activitat lúdico-festiva titulada el Festival Solar a la ciutat de Barcelona.

El projecte sorgeix d'algunes experiències ja portades a la pràctica per diferents entitats, i que el projecte del Festival Solar els permetia dur a terme bo i sumant esforços i multiplicant resultats. Pots veure un reportatge d'aquesta activitat.

El Ralli Solar
Una de les activitats que havien de configurar el Festival Solar era precisament la demostració de vehicles elèctrics coneguda com a Ralli Solar. L'emplaçament per dur a terme aquesta activitat fou el Parc del Fòrum de Barcelona perquè semblava l'espai més idoni atès que hi ha ubicada la coneguda pèrgola fotovoltaica i que es pot considerar un referent i símbol de les energies renovables. El Festival Solar es va configurar com un conjunt d'activitats a omplir el programa del cap de setmana de les Festes de la Mercè 2006 oferint un espai de cultura i acció sostenibilista, un espai per resoldre dubtes i qüestions al voltant de l'eficiència energètica i les energies renovables, un espai de promoció de la mobilitat sostenible i un espai de foment de la cultura a favor de l'energia solar. L'èxit de la convocatòria fou prou visible.

La festa del Festival Solar
La coordinació de la trobada va córrer a càrrec de la Fundació Terra en la seva conceptualització. Tot i així, com sempre ha fet la Fundació Terra, es coordinà amb bones entitats, empreses i institucions en cada especialització per tal de treballar en xarxa i treure el millor de la proposta.

Amb aquest plantejament el Festival Solar és va programar com un espai lúdic on informar i mostrar al públic visitant sobre els beneficis de l'estalvi d'energia, l'eficiència energètica, la mobilitat més sostenible i les energies renovables per ser ciutadans solars mitjançant 4 grans eixos:

Eix CULTURAL
A partir d'una exposició singular: "La casa dels negawatts"

Eix DEMOSTRACIÓ
Organitzant el Ralli Solar 2006 com un aplec de vehicles elèctrics i d'emissió local zero
Una demostració de cuina solar mercès a la col·laboració de 10 cuiners de prestigi de restaurants de Barcelona
Un aplec d'entitats i persones que disposen del forn solar SOUL per fer una cuinada de magdalenes amb finalitats solidàries
Una mostra de productes tecnològics eficients i d'energies renovables comentada per monitors

Eix OCI
Activitats preparades perquè el públic infantil pogués gaudir d'una bona estona. Destaquem l'activitat Solart: els colors del Sol, la regata solar o l'Scalextric solar

Eix ACCIÓ
L'administració autonòmica responsable de l'Energia (L'Institut Català de l'Energia) aportava un stand per atendre al públic. Alhora els visitants podien participar en un joc (El repte del Sol) i guanyar un electrodomèstic eficient.

Les activitats de l'edició del 2006
Les activitats es van dissenyar perquè en cas que no fes bon temps (que fou la realitat del 2006) el Festival mantingués un interès. El principal inconvenient no fou el temps sinó que l'espai del Parc del Fòrum es va transformar en un mega espai d'oci dur i l'activitat del Festival Solar i quedava poc lluïda, en el conjunt de les activitats. Tot i així, hi van participar unes 4.000 persones.

L'experiència assolida en l'edició 2006 del Festival Solar, fa pensar en un nou disseny i en un espai més amable de la ciutat que no pas el Parc del Forum que en aquesta edició de les Festes de la Mercè 2006 s'ha consolidat com l'espai d'oci dur de Barcelona. La Fundació Terra, amb la resta d'entitats col·laboradores valora plantejar l'experiència novament redissenyada en el 2007 per continuar oferint un programa que contribueixi a la cultura de la sostenibilitat també en el marc festiu.