Noctisolar Ecolight: posa llum a l'esperança (2004)

El projecte de llum solar portàtil Noctisolar Ecolight pretenia oferir un producte útil per a les zones no electrificades en païssos en desenvolupament.
Làmpada solar portàtil Noctisolar Ecolight amb l'embalatge original i un panell de 2 W per a aplicacions de cap de setmana.

Llum solar portàtil per a il·luminació domèstica

Enlluernats per la màgia de la cuca de llum vam pensar que podíem contribuir a facilitar la llum artificial durant les nits per a moltes àrees del planeta no electrificades. Vàrem crear algunes cuques de llum artificials, però la seva vida fou efímera. Aquesta és la història d'un petit fracàs, no pas per falta de tecnologia, ni tampoc d'il·lusió o esforç. Avui hem d'explicar aquest projecte (que va cloure definitivament el 2004) més com una història de la qual ens en queden molts bons records.

Objectiu del projecte

-Donar resposta amb tecnologia solar de baix cost i alta eficàcia a la problemàtica de la il·luminació domèstica en àrees sense electrificació. Més de 1.000 milions de persones no tenen accés a l'electricitat per il·luminar-se de nit i es veuen obligades a emprar sistemes amb combustibles líquids (querosè, oli, etc.) que provoquen problemes de qualitat de l'aire en l'interior dels habitatges.

- Dissenyar un llum solar portàtil per a suportar les més dures condicions ambientals aportant la màxima quantitat de llum possible.

- Crear un producte interessant per a les ONG de cooperació donada la falta de sistemes d'il·luminació solars d'altes prestacions.

Participants i origen del projecte

El projecte Posa llum a l'esperança s'inicia l'any 1999 en col·laboració amb una empresa del sector: T-SOL. La Fundació Terra va aportar la seva capacitat de disseny, experiència de camp i creació de la marca i filosofia del projecte. T-SOL va aportar el disseny de l'electrònica i el concepte bàsic així com la direcció de la producció dels prototips. El dia 14 d'abril 2000 es va convidar a participar a un equip de la Fundació Terra al programa de televisió de Tele 5 "Quiero ser millonario" en el marc de la campanya de responsabilitat social corporativa d'aquesta empresa "12 meses, 12 causas". El resultat fou que els 10 participants de la Fundació Terra van aconseguir guanyar en aquell concurs uns 8.414 euros que es destinaren al projecte de desenvolupament del llumet solar Noctisolar Ecolight. Part d'aquesta inversió es destina al disseny de la caixa d'embalatge, per a una producció de 1.000 unitats de la mateixa i a facilitar la distribució de les primeres 100 unitats a diversos projectes de cooperació. Per promoure el projecte es va produir una animació digital amb tecnologia flash.

El primer llum NoctiSolar Ecolight es va fabricar el 2001 i durant el 2003 es van produir 200 unitats d'una preserie que havia de servir per a testear el producte. Es va dissenyar un embalatge específic i es van muntar 100 unitats la meitat de les quals van ser donadas a un projecte de cooperació a Guinea Equatorial. La complexitat de la producció, l'elevat cost (150 euros) i el bon ús que precisa l'energia solar van esdevenir alguns dels esculls que no van facilitar la seva implantació. No obstant això, totes les que foren lliurades a projectes de cooperació les van valorar com útils essencials (cas d'un hospital de campanya de la ONG Tale Talamo en el País Bassari al Sud del Senegal). Lamentablement, el 2004 l'empresa T-SOL va fer fallida i la falta de suport econòmic per al projecte va impedir la seva continuïtat.

No sempre la tecnologia triomfa

La inversió realitzada per a aquest projecte va ser d'uns 25.000 euros. Els llums solars Noctisolar continuen moltes d'elles funcionant correctament. Hi havia alguns aspectes que es podien millorar. Avui amb les noves tecnologies dels llums LED l'eficiència d'aquest tipus d'utilitat solar podria ser amb millors prestacions. Tanmateix, per increïble que sembli, avui per avui no hi ha solucions solars, portàtils, amb altes prestacions per a la il·luminació domèstica. Les llanternes magnètiques continuen sent una alternativa personal en aquestes àrees no electrificades.

Les possibilitats de l'energia solar emulant el reeixit llum de càmping gas continua sense haver-se espremut a fons. Una llum portàtil de gas de dimensions similars proprociona només 40 hores de llum per bombona. Per tant, l'eficiència de la Noctisolar es 300 vegades més gran que les làmpades de gas portàtils tradicionals. També és cert que el manteniment i reciclatge d'aquestes tecnologies en els països en desenvolupament no es pot oblidar: aquesta és la idea del projecte del llumet alemany SOLAR-D. La Fundació Terra manté el registre de la marca. No existeix cap patent sobre l'electrònica de control ni com model d'utilitat. Altres projectes europeus van aconseguir consolidar el seu model però externalitzant la producció a Xina com és el cas de Glowstar.

Característiques del llum solar portàtil Noctisolar Ecoligt

-Llum de baix consum de 7 W (durada benvolguda de 8.000 hores)
-Posició d'il·luminació d'estalvi equivalent a una bombeta de 27 W.
-Hores d'il·luminació previstes a plena càrrega: 7 - 8 hores
-Panell de recarrega de 6 W (cada hora de sol aporta 0,7 hores de llum artificial)
-Panell de recarrega de 2 W (amb bona radiació solar 4,5 horas a ple Sol obtenim una hora de llum artificial; amb una radiació mitjana per 3 hores a ple Sol obtenim una hora de funcionament)
-Bateria estàndard de gel plom de 12 V i 7 Amp