Ecoedició

La Ecoedició pretén reduir l'impacte ambiental de les publicacions impreses.
La Fundació Terra participa juntament amb un grup d'organizacions, empress i experts per a impulsar el concepte d'Ecoedició, per la qual cosa ca col·laborar amb la organització de la Jornada d'Ecoedició.
La Jornada d'Ecoedició del 13 de novembre de 2008 al FAD a Barcelona va ser un èxit organitzatiu i de públic.

L' Ecoedició seria una forma innovadora de gestionar les publicacions segons principis de sostenibilitat, i consistiria a incorporar criteris ambientals i socials al procés d'edició que minimitzin els impactes negatius derivats d'aquesta activitat a totes les seves fases. Així, l'ecoedició recomana l'adopció de les millors tècniques disponibles i les millores pràctiques ambientals, tot incloent tot el cicle de vida del producte, des del disseny fins la distribució i recomanacions sobre les matèries primeres empleades, el procés d'impressió, l'enquadernació, el format...

La Fundació Terra, que per convicció pròpia sempre ha emprat i divulgat els sistemes de menys impacte ambiental per a la realització de publicacions (desde el suport al reciclatge i l'ús de fibres reciclades fins a l'ús de paper certificat FSC procedent de boscos gestionats de manera sostenible), participa amb tot un grup d'entitat, empreses i experts a un procés per a impulsar aquest concepte d'Ecoedició i treballar en la possibilitat que esdevingui un sistema d'etiquetatge o certificació que permeti distingir les edicions amb criteris ambientals de manera clara, tot superant els problemes actuals com els mites prevalents sobre el paper, la profusió d'etiquetes, o la falta de formació ambiental dels professionals.

Una aportació per reduir la petjada ecològica  de les publicacions

El punt de partida del projecte es va establir amb una Jornada d'Ecoedició (2008) plantejada com un taller de reflexió obert a tots els professionals involucrats en el món del llibre: autors, dissenyadors, paperers, impressors, editors, bibliotecaris i distribuïdors, així com lectors, per tal d'obrir la reflexió entorn al concepte d'ecoedició, començar a concretar criteris, establir relacions en xarxa, i encetar un camí que avanci cap a la possibilitat de convertir el concepte d'Ecoedició en etiqueta i, fins i tot, amb el temps,  en normativa.

La Fundació Terra participa en l'equip organitzador format per professionals relacionats amb els àmbits de disseny editorial, la producció, la traducció, la impressió, l'edició, la publicació i la distribució de llibres, equip en el que aporta la seva visió com a entitat ambientalista sense ànim de lucre.

El Grup de Treball d'Ecoedició continua en actiu http://www.ecoedicio.cat.