El Capità Enciam (edició especial en DVD)

Galeta del DVD de Les aventures del Capità Enciam produïdes pel Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.
El Capità Enciam, protagonitzat per l'actor Pep Parés.
L'antagonista, Blai Brossa en plena acció a càrrec de Claret Papiol.

El Capità Enciam fou un personatge creat per l'empresa audiovisual Sargantana Voladora, dirigida per Miquel Calçada (Mikimoto). El personatge va néixer com a resultat d'una licitació pública feta pel Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya l'any 1992-93 (llavors n'era l'Honorable Conseller, l'enginyer de camins, Albert Vilalta) que va guanyar en segona instància l'esmentada productora. Es tractava de crear una sèrie televisiva d'educació ambiental amb capítols de tres minuts. Es van preparar 66 capítols que abastaven temàtiques en quatre àmbits: natura i lleure, residus i reciclatge, aigua i energia i contaminació.

L'objectiu de la Generalitat de Catalunya era disposar d'un material audiovisual destinat al gran públic per motivar l'adopció d'hàbits ambientals que fomentessin l'estalvi d'aigua i energia, el reciclatge i la conservació de la natura. El públic objectiu era el jovent i el públic familiar espectadors de la televisió pública de Catalunya.

La versió integral dels 66 capítols no havia estat mai editada en format audiovisual. En motiu de l'edició del número 50 de les monografies d'educació ambiental Perspectiva Ambiental, el Departament de Medi Ambient i Habitatge ha considerat encartar-hi un DVD promocional que recull la sèrie integral de El Capità Enciam

L'equip tècnic de El Capità Enciam
L'equip de Sargantana Voladora (empresa del Grup Flaix FM ), dirigit per Miquel Calçada, va presentar un format innovador en el qual es parodiaven els superherois convencionals a partir d'una dramatització còmica. Cada capítol il·lustrava una realitat quotidiana relacionada amb l'ecologia domèstica. En aquest context, el protagonista, El Capità Enciam, era qui aportava la solució al problema d'hàbit ecològic que es plantejava en l'esquetx amb l'antagonista Blai Brossa.

El Capità Enciam fou encarnat per Pep Parés (un actor televisiu molt conegut en aquell moment pel seu paper en la sèrie de TV3 Oliana Molls) i l'actor còmic i clown Claret Papiol, que feia el paper de l'antagonista Blai Brossa. L'equip bàsic de la sèrie estava integrat pels guionistes Joan Sol i Francesc Orteu, la direcció era a càrrec de Joan P. Riedweg i la producció de Ferran Cera. La sèrie va comptar amb la col·laboració del biòleg Jordi Miralles en qualitat d'assessor científic. Ell fou el creador del lema que tancava cada capítol: "els petits canvis són poderosos".

L'impacte sociològic de l'emissió de El Capità Enciam
La sèrie va constar finalment de seixanta-sis episodis i es va emetre entre el gener i maig del 1994 per Televisió de Catalunya: TV3 i el Canal 33. Segons dades del Gabinet de Recerca i Audiència de Televisió de Catalunya els resultats d'impacte foren notables. Per TV3, El Capità Enciam es programà els dies laborables a les 13.53 h, just abans del "Telenotícies", i aconseguí una audiència del 5,6% i una quota de pantalla mitjana del 23,3%, cosa que corresponia a 330.238 telespectadors per capítol. Durant el mateix període dels caps de setmana s'emeté a les 14.21 h i aconseguí una audiència mitjana del 4,2% i una quota de pantalla del 18,2%. Posteriorment, de juny a setembre del 1994, s'emeté pel Canal 33 els dies laborables a les 19 h amb una quota de pantalla del 14,3%, l'equivalent a uns 94.354 espectadors per capítol.

En un estudi de valoració sociològica encarregat pel Departament de Medi Ambient es va constatar que del record espontani de programes dedicats al medi ambient emesos per televisió, un 53% dels adolescents citava espontàniament El Capità Enciam, mentre que pel que fa al total de la població la xifra era d'una entre quatre persones.

>>El Capità Enciam a la xarxa (tots els capítols)

Documents interessants
-Notícia de la presentació de la sèrie apareguda el 12 de gener 2004 al Diario de Sabadell
-Comunicació en un congrés d'educació ambiental (1995) sobre la influència sociològica de la sèrie