Càntirs contra el canvi climàtic (2007-2008)

El càntir quan més s'escalfa més refreda l'aigua que conservi en el seu interior. Podem col·locar-li una etiqueta que pots descarregar-te d'aquest pàgina per fer saber que el teu és un càntir contra el canvi climàtic.
Logotip de la campanya "Càntirs contra el canvi climàtic" impulsada per la Fundació Terra.
Massa sovint imaginem que la lluita contra el canvi climàtic i reduir les emissions tòxiques amb efecte hivernacle és quelcom que ens supera. I tanmateix, el canvi climàtic no és més que una resposta de la biosfera incapaç de fer front a l'activitat insostenible de la civilització humana en aquests darrers 150 anys. Per això, la lluita contra el canvi climàtic requereix recuperar el seny. La raó que ens permet ser éssers racionals. En el nostre enginy i la curiositat hi rau una part del problema en el que ens trobem com a espècie. Però també és la creativitat la que ens pot fer forts. Potser és l'hora de recuperar el seny creatiu per fer possible que les futures generacions puguin ser gaudint de qualitat de vida.

La Fundació Terra promou l'ecologia pràctica i per això fa propostes d'emprar recursos que estalvien energia o matèries primeres. L'aigua refrigerada a l'estiu consumeix grans quantitats d'energia elèctrica en neveres. Però, sadollar-se amb aigua fresca a l'estiu fa mil·lennis que està resolt amb el càntir. El càntir forma part de la història i la cultura mediterrània. Fet d'argila cuita però permetent que conservi la porositat d'aquest material. Mercès a aquesta porositat el càntir es comporta com la pell humana que deixa sortir la suor. Així que l'exudat es converteixi en energia de refrigeració per al líquid que conté en el seu interior. És l'anomenada refrigeració evaporativa perquè per cada gram d'aigua que s'evapora s'aconsegueixen retirar 500 calories de l'aigua del càntir fet que la conserva fresca i saludable.

El càntir a més fa una refrigeració assenyada deixant l'aigua no molt freda i per tant molt saludable per no malmetre la gola. La refrigeració de la nevera elèctrica en canvi a més de consumir energia ens deixa l'aigua a una temperatura que per contrast respecte a la temperatura corporal pot provocar diversos perjudicis, com ara mal de coll, etc.

Proposem fer front amb un petit gest contra el canvi climàtic, un gest senzill com els que plantegem en la campanya Jo sóc la solució . En aquest cas, l'estalvi energètic bé de posar un càntir a casa nostra, a l'oficina, al lloc de treball. És un petit canvi però poderós. A més contribuïm a conservar aquesta cultura tradicional assenyada que avui en l'era de la nanotecnologia ens pensem que ja no ens serveix.

La campanya "Càntirs contra el canvi climàtic" de La Fundació Terra us proposa:
• aprendre més sobre la termodinàmica o funcionament del càntir
• deixar-se seduir per les raons ambientals de refrescar a l'estiu l'aigua amb un càntir
• posar-vos un càntir a casa però penjant-lo per facilitar que es pugui alçar millor a l'hora de veure, pots veure-ho a la fitxa "penja un càntir per la Terra ".
• una etiqueta per identificar que el teu és un "càntir contra el canvi climàtic"
• visitar algun dia l'univers cultural del càntir en un museu únic al món com és el Museu del Càntir d'Argentona o bé fer una passejada per la Fira del Càntir .