Catalunya pren el Sol (2010)

El projecte "Catalunya pren el Sol" vol apropar el coneixement i les aplicacions de l'energia solar fotovoltaica a tot Catalunya.
Els tallers per a joves i adults es realitzen amb materials per experimentar de gran interès per comprendre aquesta forma d'aprofitament de l'energia solar.
El manual dels tallers d'acció ambiental complementa les explicacions durant la formació.
Els participants del taller aprenen de forma aplicada els conceptes d'energia solar fotovoltaica.

"Catalunya pren el Sol" consisteix en un projecte de foment de les energies renovables (sobretot en relació a l'energia solar fotovoltaica) i un model d'autonomia energètica a Catalunya per combatre el canvi climàtic. El projecte és gestionat per la Fundació Terra i forma part de la col·laboració del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya i el Moviment Laic i Progressista.

Aquest és un projecte plantejat amb l'objectiu de contribuir a un canvi de model ambiental i energètic. Vol descobrir les possibilitats i necessitat d'avançar cap a un model d'autonomia energètica i buscant un paper més rellevant i actiu dels ciutadans en relació al seu ús de l'energia.

Aquest projecte compta amb diferents vessants: divulgativa, d'aprenentatge i d'acció.

Divulgació
Aquesta vessant pretén posar a disposició del màxim de ciutadania informació molt clara i senzilla per apropar l'energia solar fotovoltaica com a fórmula d'estalvi d'emissions i lluitar contra el canvi climàtic. Es tracta de posar a l'abast dels ciutadans una activitat pública que expliqui i animi a començar un petit canvi particular i un gran canvi social i global. Aquesta activitat s'efectuarà en un àmbit de màxima concurrència pública en unes sessions especials. Properament es facilitaran més detalls sobre aquestes activitats.

Aprenentatge sobre energia solar fotovoltaica
Es dissenyarà una activitat formativa qualificada en format de taller per captar l'interès del món associatiu pel que fa a l'energia solar fotovoltaica. Per aquest aprenentatge experiencial es pogramaran 20 tallers personalitzats per poder oferir uns continguts teòric-pràctics sobre energia fotovoltaica. Els destinataris seran persones d'ateneus i d'entitats juvenils (de més de 14 anys) de diversos punts de Catalunya.

Els tallers, de 3 hores de durada, són gratuïts pels participants. Es tracta d'una formació d'alt valor i innovació i feta a mida per Intiam Ruai , que convé valorar adequadament. Els continguts que es traslladaran són els següents:

• Presentació.
• Introducció sobre els problemes energètics actuals.
• El paper de les energies renovables i en concret de l'energia fotovoltaica.
• Pràctica. Muntatge d'un equip autònom solar que quedarà per a ús de l'entitat. Tant el muntatge com l'ús de l'equip permeten saber exactament quins elements conformen una instal·lació fotovoltaica i com s'han de tractar per assegurar-ne una llarga durabilitat.
• Conclusions, dubtes i recursos.

Per disposar d'un d'aquests tallers, que es realitzaran en el mateix equipament de l'entitat per a un grup de 20-25 persones, cal omplir la fitxa de sol·licitud (fitxa en pdf) i fer-la arribar a la Fundació Terra l'abans possible.

Cal indicar 2 o 3 opcions de les dates i torns proposats, que després la Fundació Terra confirmarà en funció de les sol·licituds rebudes. Plantegem algunes dates orientatives, tot i que es pot acordar una altra opció, sense passar de finals de juny:

Dissabte 17 d'abril
Matí: 10-13h - Moviment Zeitgeist (Barcelona)
Dimarts 18 de maig
Tarda: 16'30-19'30h - Barnamil-Fedelatina (Barcelona)
Dissabte 22 de maig
Matí: 10-13h - Greenpeace 1 (Barcelona)
Tarda: 16-19h - Greenpeace 2 (Barcelona)
Diumenge 23 de maig
Matí: 11-14h - Artesa de Lleida
Dimarts 25 de maig
Tarda: 17-20h - Casa de la Vila (Montcada i Reixach)
Divendres 28 de maig
Tarda: 18-21h - CC la Geltrú (Vilanova i la Geltrú)
Dissabte 29 de maig
Matí: 10-13h - Escola Universitària d'Enginyeria (Terrassa)
Tarda: 16-19h - Agrupació Astronòmica de Terrassa (Terrassa)
Dimarts 1 de juny
Tarda: 18-21h - Centre Frederic Mompou (Castelldefels)
Dimecres 2 de juny
Tarda: 18-21h - CC Can Déu (Barcelona)
Dissabte 12 de juny
Matí: 10-13h - Ateneu Igualadí (Igualada)
Tarda: 16-19h - Centre Cultural Sant Josep (L'Hospitalet de Llobregat)
Dilluns 14 de juny
Tarda: 18-21h - Espai d'Informació Ambiental (Reus)
Dimecres 16 de juny
Tarda: 18-21h - Casal de Joves La Mola (Molins de Rei)
Divendres 18 de juny
Tarda: 17-20h - Projecte Boscos (Barcelona)
Dissabte 19 de juny
Matí: 10-13h - Unió d'Associacions de Veïns del Poble Sec (Barcelona)
Dimarts 13 de juliol
Matí: 10'30-13'30h - Ajuntament de Mollèt del Vallès (Mollet del Vallès)
Dimarts 14 de setembre
Tarda: 18-21h - Ateneu Foment Martinenc (Barcelona)
Dimarts 28 de setembre
Tarda: 18-21h - Centre Cívic Sarrià (Barcelona)

Així mateix es dissenyarà un material d'acompanyament de tipus didàctic i divulgatiu. L'objectiu és que aquests materials també arribin a biblioteques públiques a fi que s'incrementi la base beneficiària del programa.

Podeu veure fotografies dels tallers aquí.

Propostes d'acció
Aquest programa pretén contribuir a seguir aprenent i actuant, animant a la gent, amb els recursos que se'ls faciliten, a fer un pas més cada dia. De la mateixa manera que moltes cèl·lules solars composen un mòdul i varis mòduls un camp solar, és a dir que la suma de components molt petits arriben a suposar molta energia, es vol animar a la gent a aportar la seva acció per aconseguir un canvi de més dimensió al costat de molta altra gent. Com sempre procurem, volem canviar persones per canviar la societat, amb l'esperit que els petits canvis són poderosos.