Foment de l’energia solar en l’àmbit educatiu amb els forns solars SOUL (2006)

El forn SOUL muntat, amb orientació d'estiu i hivern.
Michael Götz dirigint un dels tallers de muntatge dels forns.
Projecte realitzat amb l'ajut institucional de la Generalitat de Catalunya.
Membres d'entitats receptores dels forns mostrant els plats acabats de treure dels forns solars.
El forn solar en una escola, funcionant i amb el mural explicatiu fet pels alumnes al costat.

La preparació d'aliments amb energia solar és una de les principals eines de la Fundació Terra per apropar al públic a les energies renovables. La dilatada experiència en aquest camp i el fet d'organitzar events relacionats com és el Encuentro Solar ha permès conèixer a moltes de les persones implicades en el disseny de forns i cuines solars. Per animar a les entitats educatives i de lleure en l'ús de l'energia solar es va valorar emprar els kits per a construir forns solars ultralleugers dissenyats per l’expert suís Michael Götz . El fet que aquest kit precisés d’unes habilitats per al seu muntatge, així com la seva gran portabilitat van facilitar plantejar un projecte de promoció d’aquesta tecnologia solar entre les entitats juvenils. L’excel·lència del disseny d'aquests forns solars i la utilitat preparant receptes culinàries el converteix en una eina pedagògica per a escoles i entitats de formació en el temps lliure. El forn solar lleuger s'ha emprat en activitats a l'aire lliure com ara sortides i acampades, objectiu que perseguia el taller. Aquest projecte es va portar a terme amb un conveni amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, el qual va permetre desenvolupar un projecte molt participatiu i interessant amb l’objectiu de muntar 100 forns solars i que aquests fossin utilitzats en demostracions públiques programades.

Una petita gran màquina autoconstruida

Els forns solars de Michael Götz van ser batejats amb el nom de forns solars SOUL (Solar Owen Ultra Light). Es va contactar amb el dissenyador perquè preparés el material per a 100 forns solars que van arribar a Barcelona el mes l’abril. Aquests forns lleugers es comercialitzen en un kit de peces preparades que cal muntar. El projecte volia aprofitar aquest fet per convertir-lo en una excusa que permetés fer conèixer millor el funcionament del forn i que els participants en valoressin les qualitats dels materials. Els materials d'aquest forn són: alumini procedent de planxes d’impressió offset utilitzades tant per al revestiment interior com per subjectar el reflector de la tapa, fusta FSC per l’esquelet del forn, llana d’ovella com a material aïllant, pintura anticalòrica per aconseguir l’efecte d’acumulació sense problemes de fusió o volatilització amb la temperatura, vidres potenciadors de l’efecte hivernacle dins del forn i tela de cordura per l’envoltori de tot plegat.

Aprendre experimentant

Es va difondre el projecte en entitats de l'associacionisme juvenil i de les que participen a l’Agenda 21 de Barcelona, així com entre altres entitats d’educació ambiental, centres de divulgació ambiental, etc. Entre abril i maig es van realitzar els tallers del muntatge dels kits amb les entitats que s’havien inscrit per a participar en el projecte. Els equips participants ho feren molt disposats, amb les seves pròpies eines i amb il·lusió per a muntar el seu forn solar. El forn es va repartir de forma gratuïta, però a canvi es demanaven uns compromisos. A part de participar en el muntatge, dirigit per Michael Götz i membres de la Fundació Terra, els posseidors dels forns havien de participar en un taller pràctic o demostratiu per usar-lo. Els tallers van ser molt profitosos, perquè els participants pogueren entendre el disseny del forn així com els principis físics del funcionament del forn solar. Els participants van desenvolupar habilitats manuals de bricolatge, i van aconseguir muntar la seva pròpia màquina per a cuinar amb el sol. Un giny elaborat amb materials de qualitat i ecològics. El compromís finalment convocava a participar a una concentració amb tots els forns solars durant el Festival Solar organitzat per la Fundació Terra al setembre en el marc de les festes de la ciutat.

El kit anava acompanyat d'un manual de muntatge i d'ús del forn. En aquest manual es podien observar els diferents passos per a muntar el forn solar, però sobretot de com utilitzar-lo de la millor manera a la pràctica i aprofitar al màxim les seves possibilitats. Finalment, un recull de receptes suggeria algunes idees d’aliments a preparar amb consells sobre els processos i els temps de cocció.

Objectius

- Fomentar les tecnologies solars en usos alimentaris en el sector educatiu (formal i no formal).
- Descobrir els principis de l’efecte hivernacle i construir una màquina pràctica per a la cocció solar útil per a les activitats de les entitats educatives.
- Donar a conèixer la cocció solar i facilitar un instrument per a la seva pràctica en activitats de les entitats.

Un projecte participatiu ben valorat

A part del taller de muntatge, van ser molt interessants les activitats de formació pràctica dels forns. Es van convocar dues trobades per als receptors dels forns. Aquestes trobades s'organitzaren en espais públics (el parc de Montjuïch, el Parc de la Ciutadella i el Parc del Fòrum, a Barcelona). Els participants portaven el seu forn solar i els ingredients alimentaris per preparar les seves receptes. En realitat la posada en escena semblava més una exposició de forns cuinant tots a l'hora plats ben diferents. En part doncs l'activitat també es convertí en un espectacle per als ciutadans que passejaven per aquests parcs. Tot plegat va ser molt enriquidor per als participants ja que van poder veure totes les possibilitats en l'elaboració de receptes de cuina i a més aprengueren tècniques per treure més profit dels forns. Mentre els forns feien la seva feina, les entitats aprofitaren per conèixer's millor i intercanviar experiències, amb temps també per a estones d’entreteniments diversos. A la vegada, la gent que passejava pels parcs urbans i que es trobaven per sorpresa el desplegament de forns de colors a la gespa perfumant l’ambient amb delicioses olors preguntaven i quedaven transformats per l’experiència. En aquests tallers no només se sorprenien les persones que es trobaven amb el muntatge en aquell moment. Les mateixes entitats participants eren incrèdules amb l'eficàcia real dels seus forns fins que el van veure en funcionament, exclamant: “Això funciona!”.

L’èxit d’aquest projecte rau en el fet de distribuir 100 forns solars molt portàtils que poden ser emprats en qualsevol moment per a mostrar les possibilitats de coure aliments amb el sol sense consumir energia fòssil o elèctrica i que ens apropa a l'energia solar i a una nova cultura energètica. Aquesta dinamització i esforç per la cultura energètica de les energies renovables, fou reconeguda amb un dels cinc premis Premi Acció 21 que cada any concedeix l’Ajuntament de Barcelona.

Per veure més imatges del projecte clicar aquí.