Biodiversitat al plat (2010)

La biodiversitat pot tenir moltes formes. Aquest projecte ens vol fer apropar el paper de la biodiversitat en la nostra alimentació quotidiana.
L'any 2010 es dedica a valorar la Biodiversitat i la seva funció com a reguladora de l'equilibri al planeta.
El projecte compta amb el suport d'Esporus i l'Era (Espai de Recursos Agroecològics de l'Escola Agrària de Manresa), com a experts en la conservació de llavors.
Els tallers de cuina serveixen per interioritzar conceptes a través de la pràctica. Aquests tallers s'enfoquen des d'una perspectiva molt global a nivell ecològic.
L'Ajuntament de Barcelona dóna suport a aquest projecte.

Aquest any 2010, en motiu de l'Any Internacional de la Biodiversitat, la Fundació Terra posa en marxa el projecte "Biodiversitat al plat", que tracta sobre biodiversitat i alimentació. Aquest projecte està orientat a la formació d'educadors, infants i joves en relació al paper que com a ciutadans sensibilitzats podem tenir en la conservació de la biodiversitat local, sobretot pel què fa al menjar. Es donaran eines i recursos a professorat i monitors per tractar el tema amb els infants i joves dels seus centres, fomentant l'experimentació i la comprensió del concepte de biodiversitat més enllà del marc tèoric. El projecte està especialment pensat per escoles de Barcelona que participen en l'Agenda 21 escolar.

Aquest és un projecte molt global, que busca conscienciar sobre el fet de fer-nos responsables dels aliments que mengem i que triant la forma d'aconseguir aquests aliments estem promovent un model o un altre de país i de món. Una agricultura ecològica, responsable, propera i amb sentit comú permet dignificar la feina al camp, comptar amb un paisatge rural sa i cuidat i millorar la nostra salut amb aliments de gran qualitat i varietat.

El projecte compta amb 3 blocs:

1)    Conferència formativa "Biodiversitat al plat" (dimecres 7 d'abril, de 17'30 a 20h).
Lloc: Espai Jove La Fontana, c/ Gran de Gràcia, 190 (metro "Fontana").
Conferència i sessió formativa dirigida a professors i monitors d'entitats. L'accés és lliure i gratuït, però es demana previsió d'assistència.

Diferents persones especialitzades en els diferents temes faran un plantejament general amb l'objectiu de donar uns coneixements útils per a treballar posteriorment amb alumnes. Es tracta de mostrar una visió sobre la biodiversitat poc freqüent, buscant la manera de poder intervenir i participar en la seva conservació a nivell local. Els conferenciants que intervindran són:

- Esther Vivas, activista en diversos moviments socials, ecologistes, anticapitalistes i feministes, i autora de llibres com Del camp al plat i Supermercats, no gràcies, entre d'altres. Actualment treballa a la Xarxa de Consum Solidari.
- Josep Maria Vallès, enginyer agrònom, professor i empresari fundador de Tarpuna Iniciatives Sostenibles i de les taules de cultiu Horturbà. També ha escrit el llibre L'hort urbà.
- Xènia Torras, responsable del projecte del banc de llavors Esporus de l'Era, l'associació Espai de Recursos Agroecològics de Manresa.

La conferència seguirà l'estructura següent:

• Aproximació al paper de la biodiversitat en l'equilibri ambiental.
  • Biodiversitat i alimentació (sobirania alimentària, seguretat alimentària, coneixement de l'entorn, model d'agricultura local i sostenible, etc.).
  • Cultivar un hort: arguments, interès pedagògic.
  • El poder de les llavors (interès nutricional, bancs de llavors -què són, quina funció tenen, com funcionen i s'organitzen, com s'hi pot col·laborar-).
  • Veure  plantes de varietats catalanes poc comunes, llavors diverses...
  • Degustació de barreta energètica de llavors ecològica i sucs ecològics.

2)     Tallers de cuina ecològica "Biodiversitat al plat"
Lloc: Espai Jove La Fontana, c/ Gran de Gràcia, 190 (metro "Fontana").

Es programaran 16 tallers d'una hora i mitja de cuina ecològica. Amb el taller de preparació de "Barretes energètiques de llavors", els infants (de 8 a 14 anys), directament, podran aprendre a través de la pràctica el contingut del projecte. Amb el taller pràctic es treballen molts aspectes (ordre a la cuina, treball en equip, neteja,  aliments ecològics, el valor de les llavors, la minimització de residus, aliments saludables, etc.) recolzats amb una fitxa pedagògica. Els grups participants també reben un kit per germinar llavors, una altra manera d'aprofitar les propietats nutritives de les llavors. La programació dels tallers tindrà lloc de la següent manera:

Setmana de la Terra - Abril

Tarda, taller obert al pati de l'Espai Jove La Fontana de 16 a 19h
Dissabte 22
Tarda de 16'30-18h - Agrupament Escolta Aldaia

3)    Kit pedagògic "Biodiversitat al plat"
Repartiment als centres educatius i entitats del kit didàctic "Biodiversitat al plat". Previstes unes 200 unitats, a distribuir entre juny i juliol.

Aquest material pretén donar eines i recursos pràctics per portar a la pràctica amb els infants i joves la proposta del projecte. Serveixen per aprofundir en la temàtica de la biodiversitat i els aliments ecològics, i també es promou que durant el curs següent es pugui treballar el cultiu d'una hortalissa seguint tot el cicle, des de la llavor a la collita i la recuperació de llavors. El material facilita tota la informació i les llavors per dur a terme el procés. Es repartiran als centres varietats diferents i poc comunes de la mateixa hortalissa, i es proposa que una vegada acabat el procés, els mateixos centres implicats puguin intercanviar-se llavors de les diferents varietats, treballant com ho fan els bancs de llavors i els pagesos tradicionals. El kit es composa de:

• Joc de cartes de la natura: Biodiversitat i biomímesi
  • Manual: reproducció de llavors de varietats. Indicacions de com completar un cicle a l'escola o entitat.
  • Paquet de llavors ecològiques de varietats d'una espècie d'enciams.
  • Altres (Perspectiva Ambiental, publicació especial "Integral" - Alimentación sana, enllaços, altres recursos...)

El projecte compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona, i hi col·labora l'associació l'Era a través del seu projecte Esporus. També hi col·labora l'Espai Jove La Fontana.

Es poden veure imatges del projecte aquí.