El Rebost Vital (2012)

Els dos doms geodèsics del projecte del Rebost Vital a la ciutat de Barcelona.
Les cúpules geodèsiques emprades per a cobrir espais, anomenats habitualment doms, són poc conegudes en el nostre país. La gran avantatge d’aquestes estructures és que són lleugeres, fàcils de muntar i desmuntar que empren materials reciclables i que presenten resistències al vent que les fa molt segures per a ser ubicades en un espai elevat i ventejat.
Interior del dom geodèsic que s'empra per al cultiu de plantes saludables amb taules horturbà.
El Rebost Vital promou plantes comestibles saludables com a complement per emprar en les amanides.

LA INSTAL·LACIÓ D'AQUEST PROJECTE VA SER DESMONTADA EL JUNY DE 2013.

A favor de l'alimentació local, ecològica i veïnal

El Rebost Vital va tenir com a objectiu ser un espai demostratiu per a la producció de plantes comestibles saludables en espais urbans com ara terrats emprant les tècniques de l'agricultura ecològica i obtenir un complement alimentari per a les amanides. Promoure en l'àmbit urbà el coneixement del cultiu de plantes comestibles que contribueixen a la salut de les persones constitueix una forma de millorar la seguretat alimentària. Així mateix, l'aprofitament de terrats per al cultiu de plantes comestibles obre una possibilitat per a fomentar la cohesió veïnal.

El Rebost Vital es dissenyà com un espai d'innovació a favor de la producció agrària urbana. La producció local d'aliments en espais urbans requereix de condicions específiques tant en equipament per al cultiu com en la metodologia emprada per al bon creixement de cada planta comestible conreada. El Rebost Vital també s'implicà en els aspectes relacionats amb l'aplicació de tècniques de processat d'aliments, amb una despesa energètica mínima o nul·la.

Un espai educatiu en agricultura urbana nutritiva

Som el que mengem. Ens agradi o no, els aliments són el combustible per a viure. El Rebost Vital és un projecte a favor de la cultura de la sostenibilitat aplicada en l'àmbit de l'autoproducció d'aliments. En essència, és un espai de promoció de l'horticultura urbana des del vessant demostratiu i divulgatiu. La raó de ser es doncs l'alimentació com a font de salut i per això s'aporten continguts i pràctiques adreçades tant a l'àmbit escolar com el familiar. A partir de la l'autoproducció de plantes comestibles saludables s'introdueix l'alimentació sana i saludable en la línia de com afirmava Hipòcrates: que la nostra alimentació és la nostra medecina i, per tant, la nostra millor energia.

Innovació tecnològica a favor de l'autonomia alimentària

El Rebost Vital s'ubicà en una coberta urbana sobre la qual s'hi van instal·lar dues cúpules geodèsiques (úniques a Barcelona) que a modus de carpes o aixoplugs temporals aculliren un espai de producció agrícola en forma d'hivernacle i una altra amb la funció d'aula. Ambdues van permetre experimentar i divulgar temes d'agricultura urbana i nutrició saludable. Per al cultiu de les plantes saludables s'empraren taules de cultiu del fabricant Horturbà. El terrat de El Rebost Vital va servir per mostrar una de les possibilitats tecnològiques que a petita escala es poden aplicar en terrats urbans per obtenir aliments complementaris que millorin la nostra dieta.

Una de les singularitats tecnològiques d'aquest projecte fou que les instal·lacions d'ús públic es dissenyaren amb cúpules geodèsiques basades en els dissenys de Buckminister Fuller i que donen al conjunt una rellevància no només estètica, sinó també conceptual ja que aquestes mostren altres possibilitats de construir. Encara que Buckminster no va ser l'inventor de les estructures geodèsiques, si que en fou qui va desenvolupar les matemàtiques per aixecar la cúpula i fou la persona clau en la popularització del concepte.

Allò que fa especial el dom geodèsic és que les seves estructures de configuració estan basades en triangles, que construeixen pentàgons i hexàgons els quals finalment ens porten a un forma propera a l'esfera o a la mitja esfera. L'objectiu d'utilitzar el dom geodèsic en aquest projecte fou la voluntat de demostrar que es poden construir edificis o superfícies habitables o de treball amb menys quantitat de materials de les que proposa l'arquitectura tradicional. Tot un canvi de paradigma al qual la Fundació Terra va voler exemplificar.

Una forma de lluitar contra el canvi climàtic des de l'àmbit urbà

Els aliments que prenem tenen un efecte sobre el canvi climàtic raó per la qual cal sensibilitzar a la població. Segons els experts, el primer que cal fer és reduir el nostre consum de carn, particularment de bou, vedella i xai. Aquests animals són remugants i tenen l'hàbit d'expulsar grans quantitats de metà, un gas que a quantitats iguals contribueix 25 vegades més a l'efecte hivernacle que el CO2. La segona mesura que es proposa és deixar de consumir aliments que hagin hagut de recórrer milers de quilòmetres en camió o avió. En altres paraules, que cal potenciar l'agricultura ecològica (la qual evita els fertilitzants i plaguicides químics) i que a més sigui de proximitat. D'aquí que el cultiu en cobertes urbanes és una opció cada més present en un disseny de ciutat sostenible.

L'alimentació majoritàriament vegetariana té un grau d'eficiència més gran en l'aprofitament de la producció agrària. La majoria d'habitants d'una ciutat no són conscients del què costa produir un aliment perquè els comprem en botigues o supermercats.Hem de contribuir a que adoptem una dieta de baixa petjada de carboni; és a dir una dieta basada en productes frescos i poc envasats i processats, ecològics quan sigui possible, amb poc consum de carn i d'origen el més local possible. En definitiva, menjar divers, local, valorant el que arriba a la taula i gaudint-ne amb consciència està en l'ànima de El Rebost Vital.

Una dieta més sensata ambientalment pot reduir les emissions de CO2 associades a l'alimentació en un 40 % o més, en funció dels hàbits personals. Les seves implicacions són similars a les de decidir abandonar els viatges aeris. Sóm nosaltres qui decidim quin tipus d'ingredients triem per la nostra taula. Així, doncs, aliments i canvi climàtic constitueix una assignatura pendent a la qual no es poden escatimar ni deixar de dedicar-hi esforços a fi de sensibilitzar-ne la població. Aquest projecte vol reforçar els consells que proposen els experts per reduir l'impacte climàtic dels aliments.

Projecte fent sinèrgies

El Rebost Vital fou una projecte de la Fundació Terra en conveni amb l'Associació de Mestres Rosa Sensat , la Fundació Artur Martorell i el Moviment Laic i Progressista. La inversió en infraestructura i la preparació d'aquest projecte fou possible per la col·laboració del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya mercès al conveni marc que té signat amb el Moviment Laic i Progressista.

L'espai de El Rebost Vital s'ubicà (mercès a una autorització temporal de l'Ajuntament de Barcelona a través del Districte de Ciutat Vella) al terrat de la seu l'Associació de Mestres Rosa Sensat a l'Avinguda Drassanes, 3 de Barcelona. L'empresa IKEA Badalona ha aportat el mobiliari que dona funcionalitat al dom de l'aula, és a dir, bancs, taules, cadires, il·luminació solar i també els mobles d'exterior. Alhora també va aportar les eines de jardineria per a les activitats escolars que s'hi desenvolupin. L'empresa Domos Barcelona va fabricar les cúpules geodèsiques emprades en aquest projecte.

L'activitat es va iniciar el setembre del 2012 i va estar en funcionament fins el juny de 2013 gràcies a l'ajuda rebuda de DKV Seguros. El Rebost Vital va resultar guanyador en l'apartat de medi ambient de la VII Convocatòria Pública per projectes socials i ambientals que organitza anualment DKV Seguros.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Articles relacionats: