El taller Càntirs Contra el Canvi Climàtic a la Expo Zaragoza 2008

El Faro, pavelló de les Inciatives Ciutadanes de la Expo Zaragoza 2008 va acollir durant tres dies a un nombrós públic que assistí al taller "Càntirs contra el canvi climátic".
El taller "Càntirs Contra el Canvi Climátic" es va programar com una activitat dins la setmana temàtica "Agua y cambio climático" organitzat a El Faro.
La nova cuina solar parabòlica alSol 1.4 exposada a l'espai de la Gota Exterior davant de El Faro, el pavelló de les Iniciatives Ciutadanes de la Expo Zaragoza 2008.

La setmana dedicada a l'Aigua i el canvi climàtic programada des del 28 de juliol al 3 d'agost de 2008 al pavelló de les iniciatives ciutadanes El Faro de la Expo Saragossa i coordinat per Creu Roja Espanyola va valorar la presència de la campanya de la Fundació Terra: "Càntirs contra el canvi climàtic " en el format d'un taller impartit a l'espai del fòrum d'aquest pavelló els dies 30 i 31 de juliol i 1 d'agost de 11 a 13 hores.

La Fundació Terra, en col·laboració amb el Museu del Càntir i l'Associació Espanyola de Ciutats per a la Ceràmica, va preparar un fulletó explicatiu (en castellà) , diversos cartells i un "penjador de càntirs". Amb tot aquest material, el taller, que durava uns 25 minuts, tenia un format informatiu, demostratiu i pràctic. Durant les quatre sessions que es van realitzar en els tres dies programats va reunir prop de 1.500 persones. Per a l'atenció d'aquesta activitat, es va comptar amb un nodrit grup de col·laboradors del personal de voluntariat de El Faro.

El taller s'iniciava situant al personal, que es trobava dins un gran càntir arquitectònic. En aquesta primera trobada entre els monitors del taller i el públic interessat es contava amb el suport d'un gràfic de l'arquitecte de El Faro, Ricardo Higueras. L'esquema arquitectònic de El Faro mostrava especialment els valors bioclimàtics d'aquest singular edifici de terra i palla. Aquest cartell aportat per la Fundació Terra, quedarà exposat en una de les parets de l'entrada de l'edifici.

A continuació s'explicava l'efecte evaporatiu, que és similar al de la suor del nostre cos. Es demostrava amb una sonda de temperatura que l'aigua dins del càntir era d'uns 21-22 ºC, mentre que la treta de l'aixeta de les fonts de la Expo era de 29 a 31 ºC.

Atès que el càntir té una llarga tradició en el nostre país, es donaven a conèixer la llarga llista de noms populars que es poden recollir sobre el càntir. Aquí el públic de cada sessió va afegir alguns nous sinònims. Tanmateix, el plat fort del taller era la narració de la sorprenent història de l'extraordinària equació del càntir.

Una vegada demostrada l'eficiència energètica del càntir com element per refredar l'aigua, es recordava que aquest tradicional aparell ceràmic és un petit símbol de com podem contribuir a canviar cap a un estil de vida més simple i estalviador en emissions amb efecte hivernacle.

Així que la conclusió del taller de la campanya de Càntirs contra el canvi climàtic ens remetia a promoure i recuperar l'ús del càntir a l'estiu, ni que sigui com a símbol, amb el sistema de penjar el càntir amb tecnologia moderna perquè sigui més manejable per a qualsevol persona de la casa, ja que un cop ple d'aigua pesa una mica. Per això es mostrava el kit bàsic per a penjar el càntir: mosquetó, corda elàstica, brides i suport per a penjar en el sostre. Al seu torn es suggeria, per a aprofitar el degoteig del càntir penjat, col·locar-li una planta a sota perquè aquesta es vagi regant de forma automàtica.

El taller acabava amb una invitació a beure aigua fresca dels càntirs penjats a l' "expositor" dissenyat per a aquesta activitat i a observar en detall les mesures de temperatura entre l'aigua del càntir i la d'un gibrell amb aigua de l'aixeta del recinte de la Expo.

Mentre a l'interior del Far s'impartien els tallers a favor del càntir, alguns dels voluntaris que atenien l'espai expositiu de la Gota Exterior aprofitaven el bon sol d'aquestes hores centrals del dia per a experimentar amb diferents receptes culinàries amb la cuina solar parabòlica que hi romandrà durant tot el període de la Expo Saragossa.

La cuina solar parabòlica alSol 1.4 a Gota exterior del Far

L'espai de la Gota Exterior del pavelló El Far pretén ser un espai demostratiu de tecnologies útils per a la cooperació internacional relacionades amb l'aigua. L'aigua, des del seu cicle, genera la biomassa vegetal unida als nutrients de la Terra. Més de 2.000 milions, una tercera part de la família humana, processa l'aigua cremant aquesta biomassa i hipoteca una gran part de l'accés universal a aquest element a causa de l'erosió i la deforestació. Per aquest motiu, la cuina solar parabòlica, com la del model alSol 1.4 que promou la Fundació Terra, tot i que no pot resoldre per si sola aquesta situació, sí que contribuïx a disminuir la pressions sobre els recursos naturals. Es tracta d'un aparell capaç de l'aprofitament més eficient de l'energia solar, la major font energètica renovable, contrarestant així l'economia dels combustibles fòssils en alguna cosa tan simple com potabilitzar l'aigua o preparar aliments (una altra forma de l'aigua).