Tallers al Rebost Vital (2013)

Una de les plantes que s'expliquen en l'activitat educativa al Rebost Vital.
Vista general de l'hivernacle geodèsic plantat
Taules de cultiu plantades dins l'hivernacle geodèsic.
Fent la recolecta de les plantes nutritives i saludables a l'hivernacle geodèsic de El Rebost Vital.
DKV Seguros patrocina els tallers de El Rebost Vital durant el curs 2012-2013.

Aquesta activitat va ser clausurada el juny 2013 així com les activitats obertes destinades a públic general durant els dissabtes, amb un contingut similar al contingut escolar, però des d'un punt de vista més lúdic i amb activitats de menor durada.

Juny, 2013.- El Rebost Vital fou un programa d'activitats pedagògiques adreçat a l’alumnat de cinquè i sisè de primària i vinculat amb l’Àrea de Coneixement del Medi Natural. Aquestes activitats es realitzen gratuïtament gràcies al finançament de DKV Seguros al terrat de l'edifici de l'Associació de Mestres Rosa Sensat qui, juntament amb la Fundació Artur Martorell col·laboren amb el projecte global del Rebost Vital.

L’objectiu bàsic d’aquest taller era facilitar els coneixements necessaris per a poder cultivar, d’una manera senzilla i ecològica, en terrats i balcons de la ciutat alhora que es fomentaven estils de vida més saludables i sostenibles. La proposta es basava en l’aprenentatge sobre com cultivar i reproduir aliments que complementin i millorin la nostra dieta. Val a dir que les plantes amb les que es va treballar no eren aliments habituals (estèvia, mizuna, shiso...), essent aquest un valor afegit de l'activitat, ja que també es distingien per les seves propietats medicinals i alimentàries.

Es defensava doncs la importància d’una bona alimentació des d’una perspectiva múltiple; per un cantó, tenint molt present el consum de productes de proximitat i de temporada, per un altre, el model de producció ecològica i de baix impacte mediambiental. Des d’aquest punt de vista, es volia reivindicar la importància de potenciar la recerca de ritmes vitals més lents i meditats, el valor de l’alimentació en la vida diària i la biodiversitat agroalimentària.

Continguts del taller escolar

El Taller estava estructurat en 3 blocs temàtics, cadascun dels quals compta amb activitats específiques, a banda de l’activitat final que vol ser un recull dels coneixements aportats i de l’avaluació individual de cada alumne.

A nivell metodològic el taller estava pensat per a afavorir la participació de l’alumnat, partint de la seva realitat, combinant l’exposició teòrica amb el vessant pràctic per tal de facilitar coneixements que es puguin traslladar a la vida diària i promovent el diàleg i el treball individual i en grups petits.

1. Introducció

- El cultiu en terrats: L'espai creat per la Fundació Terra volia ser un exemple viu de com es possible cultivar d'una manera senzilla i ecològica en terrats i balcons de les ciutats, fomentant estils de vida més saludables i sostenibles i així, millorar la nostra salut i la del planeta.

2. Conceptes claus

- La importància d'una bona alimentació. La nostra alimentació actual condicionarà la nostra salut futura. Defensar la filosofia de l'Slow Food en contra del Fast Food i de la Fast Life: potenciar la recerca de ritmes vitals més lents i meditats, la biodiversitat agroalimentària, el valor de l'alimentació en la vida diària, l'ecogastronomia... Reivindicar una nova alimentació que millori la nostra salut i la del planeta

-Els aliments com a font de riquesa cultural local. Al voltant dels aliments els pobles han creat un conjunt de coneixements, paraules, dites populars, receptes de cuina, festes, etc. que ens diferencien davant de l'homogeneïtzació global.

- La importància d'una pagesia i d'una manera de cultivar que no comprometi ni la salut de les persones ni del medi ambient. Cultivar de forma sana i ecològica i incentivar als alumnes a que com a consumidors poden donar suport a aquest tipus d'agricultura.

- Potenciar el consum de productes locals (Kilometre zero). Recolzant el comerç local ens assegurem que són productes que al ser de proximitat han generat la mínima quantitat de C O2 en la seva producció i transport, s'han reduït costos i ens arriben amb la màxima qualitat i frescor

- Potenciar el consum de productes de temporada. Reincorporar als nostres hàbits gastronòmics la cuina de temporada i d'aprofitament. Recuperar i gaudir de la nostra cuina tradicional lligada a la terra i al seu cicle natural a través dels productes que ens ofereix.

3. Els cultius saludables; part pràctica

- Plantejar la possibilitat de realitzar el nostre propi hort o comprar en tendes, associacions o cooperatives que ofereixin aliments ecològics de productors locals o bé, recuperar la costum de comprar en mercats locals o directament a agricultors ecològics.

- Explicar de manera pràctica com podem cultivar en els nostres terrats aliments que complementin i millorin la nostra dieta i alhora ens a serveixin per prevenir i curar determinats problemes de salut. En el terrat del rebost vital hi ha una mostra de diferents espècies de plantes que podem cultivar i quines són les seves propietats alimentàries i medicinals.

- Diferents mètodes de reproduir les plantes: sexualment i vegetativament.
Explicació teòrica i pràctica de com podem reproduir les nostres plantes.

Com es van organitzar els tallers escolars?

- L'activitat va estar en funcionament d'octubre a desembre de 2012 i de febrer a maig de 2013.

- L'activitat per cada grup escolar durava unes 3 hores.

Els tallers públics

Els continguts dels tallers destinats a públic general eren similars als dels tallers escolars però amb un format molt més resumit. Fonamentalment es feia una presentació de l'espai i les diferents varietats cultivades, les virtuts com a aliments a incorporar a la nostra dieta i les especificacions per a poder-les cultivar a casa.

- Els tallers es van fer alguns dissabtes de desembre de 2012 i de febrer a maig de 2013

Patrocini de l'activitat

DKV Seguros a través del seu Convocatòria anual per finançar projectes socials i ambientals , va escollir el projecte de 100 tallers al Rebost Vital de Fundació Terra en la seva convocatòria de 2011. El finançament atorgat per DKV Seguros va permetre realitzar 100 tallers a la Rebost Vital, destinats a grups escolars durant els dies laborables i per a públic general, els dissabtes entre setembre de 2012 i juny del 2013.

L'objectiu dels tallers era fomentar una dieta amb productes de temporada i proximitat, en benefici de la salut i el medi ambient, en concordança amb els objectius socials de DKV Seguros de vetllar i millorar la salut de la població.

> Veure més imatges del projecte

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Articles relacionats: