Terra.org, el portal de l'ecologia pràctica

L'any 1996, amb el domini terra.es, el portal ambiental era un "univers" formant-se...
L'any 2002 s'naugura el portal ambiental terra.org que suposa l'assoliment d'una vella aspiració de la Fundació Terra.
Portada de l'any 2003. Apareix la possibilitat del patrocini amb la proposta de Los Sostenibles.
Portada de l'any 2004. Més ordre i nous reptes.
Portada 2006. Allò que importa és la gran quantitat d'informació que emmagatzema.

Terra.org és un espai web creat el 2002 com a resultat d'un patrocini puntual de Terra Networks que fou vigent fins a finals del 2003 que va suposar a més un intercanvi de dominis entre ambdues entitats. Aquest ajut va permetre dissenyar i elaborar els primers continguts del portal (prop de 500 pàgines d'informació a finals del 2003) per respondre a les inquietuds sobre els temes d'ecologia per a un públic no especialitzat en llengua castellana.

Terra.org és un producte de cultura ambiental, un multiespai que pretén estimular la sensibilitat de les persones perquè emprenguin petits gestos a favor de la conservació de l'entorn. Tanmateix, aquest espai web ha tingut com principal objectiu intentar garantir la major fiabilitat de la informació que s'ofereix. Per això, els continguts de les pàgines són elaborats per un equip de professionals de les ciències ambientals d'arreu de l'Estat espanyol.

En els seus inicis terra.org va intentar ser també una eina que aglutinés les inquietuds de responsabilitat social corporativa de les empreses que promouen estratègies de sostenibilitat. En aquests sentit, es va crear una eina de patrocini ambiental per al portal: Los Sostenibles. La visualització d'aquesta marca a totes les pàgines del portal constitueix un referent per a les empreses que hi participen. Pocs portals o espais webs a internet acumulen un nombre tant elevat d'articles a més a més de referents rellevants en el seu àmbit. Cercadors com Google, posa en la primera posició per molts mots els articles de terra.org.

L'espai web terra.org ha volgut també acollir espais molt pràctics. Per això, entre algunes de les seccions més visitades destaca la de l'Agenda d'activitats sobre temàtica ecològica, la botiga virtual de productes ecològics Biohabitat o el directori comentat d'empreses que ofereixen serveis ecològics. Actualment, el portal es nodreix essencialment dels articles que elaboren els experts de la Fundació Terra, però també d'alguns col·laboradors altruïstes, professionals de les ciències socioecològiques que valoren el treball de terra.org i que la consideren una plataforma rellevant per visualitzar les seves aportacions. Fins a finals del 2008 es va organtizar en 6 grans àrees: ecologia per a tu, solaritzat, rehabilitar, veure i llegir, al dia i artistes per la Terra. Avui, té un contingut totalment renovat.

Un espai en evolució fet amb esforç i imaginació

Terra.org ha anat evolucionant des del seu inici a mitjans 2002 fins a l'actualitat. Avui no pretén ser un espai web d'informació diària com en els seus inicis sinó aportar documents per animar a l'ecologia pràctica. Els continguts s'actualitzen  en funció de com les informacions arriben i poden ser processades. Seccions com ara la de pel·lícules, de temàtica o amb pinzellades a favor de la conservació de l'entorn, recullen sempre els films en exhibició del moment. Altres com ara el Diari d'un ecologista són el testimoni de realitats quotidianes que animen nous comportaments per un món més sostenible. Hi ha reportatges monogràfics i les alertes del planeta que elabora el Earth Policy Institute. En definitiva, un espai que continua creixent perquè la necessària cultura ambiental vagi fent camí.

De llavors ençà terra.org no ha parat de créixer en continguts però també en el nombre d'usuaris. Les estadístiques a finals de l'any 2009 la base de dades de terra.org era de més de 2.200 articles i 9.200 imatges. La mitjana diària de visites úniques era de més de 6.500. El rànking mundial d'aquest web està per sota de la posició 250.000, tot i que hi ha hagut moments que ha estat prop d'assolir situar-se en el Top 100.000.

Terra.org acumula una inversió en personal, formació i desenvolupament tecnològic des de la seva creació de més de 300.000 euros i sens dubte es podria donar un gran pas si alguna empresa sostenible valorés aquest patrimoni en la cultura ambiental del nostre país. No cal dir que per les seves característiques, l'espai web terra.org constitueix una de les eines bàsiques de sensibilització ambiental de la Fundació Terra per al món de parla hispana.