Colaboració amb els Amics del Padre Himalaya (2017)

Forn solar del Padre Himalaya amb els reflectors solars lliurats per la Fundació Terra al fons.
Membres del comité científic de Amis du Padre Himalaya al costat del reflector Scheffler.
Cuina solar parabòlica alsol 1.4 el lloc del Four Solaire de Sureda.

L'associació Amics del Padre Himalaya (Amis du Padre Himalaya)  té la seva seu al poble francès del Pirineu català,  Sureda (Sorède). Aquesta associació té com a objectiu donar a conèixer els desenvolupaments tecnològics en energia solar de l'anomenat Padre Himalaya, l'eclesiàstic portuguès Manuel Antonio Gomes (1868-1933) el qual l'any 1900 va construir al cim d'una de les muntanyes properes de Sureda un reflector solar d'un disseny molt avançat.

El reflector del Padre Himalaya mesurava 5 m de diàmetre i comptava amb una superfície de miralls de 70 m2 i una potència d'uns 10 kW la qual li permetia assolir en el centre del focus solar, 900 ºC temperatura, suficient per demostrar l'interès per fondre metalls. Lamentablement, aquest enginyós inventor amb més de 25 patents inscrites morí en l'oblit.

El 1994 un historiador portuguès, Javier Rodrigues, es va traslladar al poble de Sureda buscant testimonis del reflector de Manuel Antonio Gomes. La qüestió és que en aquest poble encara hi havia persones que recordaven la construcció de l'imponent reflector de l'any 1900. Però també hi havia una persona, Antoine Sanchez, que va quedar captivat per la figura del Padre Himalaya. Així que va fundar l'associació Amis du Padre Himalaya per recuperar la figura d'aquell home que havia fet una proesa solar en el seu poble.

A poc a poc aquesta associació va anar divulgant la figura i els invents del Padre Himalaya fins que el 2006 es van proposar un gran repte: construir una rèplica del reflector de l’any 1900. Sabien que no seria una tasca senzilla, però 11 anys més tard, el poble de Sureda tornava a tenir un espectacular forn solar. La rèplica exacta del reflector del Padre Himalaya és una peça única de 3,5 tones i 260 miralls ajustats al mil·límetre al reflector. Una obra que va costar més de 250.000 euros d'inversió aportada per una subscripció popular promoguda el 2011 per l'associació. Aquest imponent reflector va ser inaugurat el 29 de setembre de 2016 i des de llavors serveix per a demostracions del poder de l'energia solar.

Els membres de l'associació Amis du Padre Himalaya van contactar a principis del 2017 amb la Fundació Terra per la seva dilatada trajectòria en la promoció de l'energia solar domèstica i sol·licitant assessorament sobre les cuines solars parabòliques. Així fou com les dues entitats es van conèixer i van establir un acord de col·laboració. La Fundació Terra els va donar una cuina solar parabòlica AlSol 1.4 i un reflector solar tipus Scheffler de dos metres quadrats destinats a formar part de l'equipament científic demostratiu en el lloc del Four Solaire de Sorède on s'ubica aquesta rèplica del forn solar del Padre Himalaya.

Els presidents de les dues entitats, el Sr. Antoine Sánchez de Amis du Padre Himalaya i el Sr. Jordi Miralles van signar el conveni de col·laboració a Sureda el passat mes d'abril de 2017. L'associació Amis du Padre Himalaya s'ha compromès a conservar i donar utilitat als enginys solars rebuts de la Fundació Terra. Tal com va expressar el president de la Fundació Terra en el moment de la signatura: "és un honor poder donar enginys solars perquè siguin utilitzades amb finalitats pedagògiques davant una meravella solar com és la rèplica del forn solar del Padre Himalaya de Sureda".

Les persones que visiten aquesta obra s’adonen que darrera d’aquesta impressionant rèplica no només hi ha un homenatge a un home preclar i precursor de l'energia solar tèrmica, el Padre Himalaya, sinó també la convicció profunda de la generació actual que viu a Sureda d’impulsar una idea també innovadora. Tal com ho va expressar Antoine Sanchez tot recordant el lema de l'associació "utilitzar el passat per construir el futur amb energia renovable".

El lloc del forn solar de Sureda és una de les poques aules d'energia solar a Europa. Precisament, per això, la fundació Terra va donar alguns dels seus reflectors solars a aquesta associació per a ser exhibits al costat del forn del Padre Himalaya. El Padre Himalaya morir a Portugal en l'anonimat, però la seva passió solar ha reviscut novament i recordar la seva gesta del 1900 és el millor homenatge perquè aquest llegat sigui el visat per a un futur més sostenible com el que imaginava aquest savi portuguès en l'apogeu del brut petroli .