ECOCASA, una experiència d'auditories ambientals casolanes (2004-2005)

Contribuir a la conservació del planeta no és tan difícil. El programa ECOCASA fou una iniciativa per transformar la casa en un espai més respectuós amb l'entonr i a més evitar el malverssament de recursos naturales; i alhora estalviar diners.
La mesura dels consums d'aigua i energia és un hàbit que ens ajudaria a l'estalvi de recursos naturals.
Si no perdem la perspectiva de les coses, veurem que l'habitatge no és tan sols la problemàtica que avui dia l'envolta. Casa nostra és part important de l'espai vital en el que ens movem i en el que realitzem accions quotidianes decisives. Ens hi sentim a gust, però sabem a més que, des dels materials que la formen fins al consum d'energia que requereix, casa nostra té un paper essencial a la problemàtica ambiental (s'associa a l'habitatge el 40 % de les famoses emissions de CO2 a l'atmosfera!).

Mesurem el grau d'ecologia de casa teva

ECOCASA ha estat una iniciativa de Fundació Terra duta a terme entre el 2004 i 2005 per a aconseguir que mirem el nostre habitatge amb ulls més sensibles. Qui no vol saber si el sistema de calefacció que té és eficient? I quins materials serien més adequats si es vol fer una reforma? Com saber si s'està consumint aigua en excés, i quin dispositiu de la casa pot ser el principal causant del malversament?

Sota la definició d'auditories ambientals domèstiques no s'amaga res més que una activitat senzilla per a afavorir l'ecologia a casa, una mena d'estudi de l'entorn casolà per a conèixer la realitat ambiental d'habitatges particulars i valorar mesures a prendre per a reduir la despesa energètica, estalviar recursos naturals i ser més saludables per a l'entorn i els seus ocupants.

Una auditoria ECOCASA tenia dues parts:

1. Auditoria ambiental de l'habitatge
Consisteix a la visita d'un tècnic/a al domicili per a avaluar el comportament ambiental de l'habitatge, estudiant els següents àmbits de la casa:

Bioconstrucció: orientació, proteccions solars, llum natural, ventilació natural, eficiència de l'embolcall (aïllament, obertures), condicions ambientals, condicions aproximades de pressió acústica, avaluació dels materials de construcció i decoració presents.

Energia i recursos: climatització i sistemes de control, obtenció d'aigua calenta sanitària, il·luminació, electrodomèstics, aparells elèctrics, cabal d'aigua, dispositius d'ús de l'aigua, hàbits per a la gestió dels residus a casa, consulta de la facturació del consum energètic i d'aigua.

Salut de l'hàbitat: condicions ambientals per al confort, qualitat de l'aire interior, electromagnetisme.

2. Recepta ambiental
S'elaborava i s'enviava al domicili un informe per a l'ambientalizació de la llar, amb la diagnosi dels diferents aspectes, els valors de les medicions realitzades, i els consells personalitzats per a fer l'habitatge més respectuós amb l'entorn.

El projecte ECOCASA

En el programa ECOCASA varen participar durant els anys 2004 i 2005 més de 300 habitatges particulars de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, a municipis como ara Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Cornellà, Sant Boi de Llobregat, Parets del Vallès, Castellbisbal, La Garriga, Barberà del Vallès o Barcelona.

L'experiència va demostrar que la ciutadania desitja més informació sobre les compres més respectuoses, sobre l'eficiència (aconseguir més amb menys despesa d'energia), sobre les energies renovables, i sobre totes aquelles possibles amenaces per a un ambient saludable (tòxics a la llar, radiacions).

Quan ens informem i escollim i actuem en conseqüència, participem en el camí cap a una societat més respectuosa, justa i agradable. ECOCASA és una activitat que ha tractat de resoldre dubtes i aportar solucions, casa a casa, incentivant petits canvis a la nostra vida quotidiana, al nostre entorn més proper. Cada gest, per senzill que sigui, ens pot apropar al futur que volem, i casa nostra es el millor indret per on començar.

Aquest programa ja no està vigent.