Rotor, el pedaleig sense punt mort, baixa a l'asfalt urbà (2004-2005)

La característica del plat de Rotor és que les dues bieles no estan paral·leles
Detall de la biela articulada que caracteriza el sistema Rotor
Els mecànics d'Espaibici posen a punt el primer Rotor instal·lat en una bicicleta plegable Dahon Boardwalk 6. El sistema Rotor es compatible gairebé amb qualsevol bicicleta.
Seqüència detallada dels moviments d'unes bieles Rotor en funcionament
La Fundació Terra s’ha distingit per ser pionera en aplicar tecnologies per reduïr el consum energètic i que es basin en l’energia solar. En la seva trajectòria difonent el medi ambient destaca la creació del portal d’ecologia pràctica que recull més de mil pàgines sobre informació ambiental per promoure comportaments ecològics quotidians. Com a part de la seva estratègia per promoure l’ecologia en l’àmbit domèstic, la Fundació Terra defensa la bicicleta com a vehicle per als desplaçaments urbans, i molt especialment la bicicleta plegable perquè s’adapta a les característiques de la vivenda actual i per la seva compatibilitat amb els transports col.lectius. La bicicleta plegable permet combinar el seu ús amb el tren, autobús, metro… millorant, doncs, el seu radi d’acció. L’actual tecnologia del sector de la bicicleta ha tret al mercat bicicletes plegables amb una bona relació qualitat-preu.

La Fundació Terra promou un sistema de pedaleig més saludable (2004-2005)

Per a contribuir a divulgar la bicicleta plegable, la Fundació Terra va valorar que aquest tipus de vehicle optés a millorar el seu rendiment incorporant-hi el nou sistema de pedaleig Rotor. Amb la col.laboració de Rotor Componentes Tecnológicos S.L., la Fundació Terra ha ideat el projecte de recórrer més de 5.000 km per la ciutat de Barcelona amb 7 bicicletes plegables, conduïdes per biciclistes d’Amics de la Bici i el Bicicleta Club de Catalunya-BACC. El projecte, que ha estat batejat com "ROTOR BAIXA A L'ASFALT URBÀ" preten ser una referència perquè els participants de l’experiència puguin compartir una tecnologia que fins ara només es trobava a l’abast del món del ciclisme de competició.

Tot i que el sistema Rotor està disponible per qualsevol bicicleta, aquesta innovació tecnològica encara no ha estat valorada com una inversió que contribueix a la salut del biciclista. Precisament, la Fundació Terra assenyala que aquesta conjunció entre la bicicleta plegable i el Rotor expressa perfectament el binomi salut ambiental amb salut fisiològica, del qual aquest vehicle és una feliç referència.

Rotor: un sistema r-evolucionari

Rotor System és un innovador sistema de pedaleig que elimina el punt mort del pedaleig convencional. S’anomena punt mort del pedaleig el buit de potència que es produeix quan els pedals es posicionen verticalment (un a dalt i l’altre a baix), moment en el qual cap de les dues cames pot transmetre potència. El punt mort limita el rendiment del ciclista, origina tendinitis i lesions als genolls, i causa discontinuïtat en la tracció. Rotor System aporta la solució definitiva a aquesta ineficiència típica del pedaleig convencional, donat que elimina definitivament els punts morts.

L'angle Rotor
Rotor independitza les bieles de forma que no queden aliniades a 180 º fixes, sino que l’angle entre aquestes varia durant el cicle, de forma que mai coincideixen un pedal a dalt i l’altre a baix, evitant d’aquesta manera els buits de potència. Aquest efecte s’aconsegueix mitjançant l’ús de bieles independents, sincronitzades mitjançant un eix excèntric i dos bieletes, que varien el desenvolupament durant el cicle, adaptant-se en cada moment al potencial muscular de les cames en competició.

Eliminar el punt mort
En eliminar el punt mort, Rotor maximitza el rendiment, segons han demostrat estudis científics realitzats per importants universitats internacionals. Els resultats demostren que Rotor aconsegueix un augment real de potència, així com una disminució de l’àcid làctic i una reducció de l’esforç cardiac. El pedaleig convencional sotmet al genoll a una gran tensió articular quan la cama està fent força en el punt mort superior. En eliminar el punt mort, Rotor redueix les lesions del genoll típiques del ciclista, a causa d’un menor estrés sobre el tendó rotulià. Gràcies a la variació del desenvolupament durant el cicle, l’impuls és més progressiu i, amb això, la tensió articular, més uniforme.

Aquest genial sistema, producte del desenvolupament de l’empresa espanyola Rotor Componentes Tecnológicos, s’ha instal.lat plenament en el ciclisme de competició. La Fundació Terra, convençuda dels beneficis d’aquest sistema, va proposar als directius de Rotor participar en la idea que es pugui dur a terme una prova amb bicicletes urbanes.

Un any amb el nou sistema de pedaleig

Per participar en aquesta experiència de pedalejar per l’asfalt urbà es van escollir 7 biciclistes, tres dones i quatre homes, de diferents edats, els quals pretenen ser una mostra del grup de població cada vegada més ampli que escull la bicicleta com a vehicle per als seus trasllats urbans. Les bicicletes que utilitzen els participants són plegables i pertanyen a les diferents marques disponibles al nostre país. En concret, Brompton i Dahon. Tots els participants són entusiastes usuaris diaris de la bicicleta i estan associats a Amics de la Bici i al Bicicleta Club de Catalunya-BACC. Precisament, ambdues entitats van buscar entre els seus socis els candidats que volien implicar-se en una experiència que comporta pedalejar durant un any amb el sistema Rotor instal.lat en les seves bicicletes.

L'experiència "Rotor baixa a l'asfalt urbà"
L’experiència s’inicia amb motiu dels actes de celebració del Dia de la Terra 2004. El compromís dels participants és que utilitzin la bicicleta com a principal mitjà de transport per la ciutat i entre tots ells han de recórrer un mínim de 5.000 km sobre l’asfalt pedalejant amb el nou sistema Rotor. Aquest singular equip experimental oferirà la seva experiència a través dels seus comentaris en les webs de les seves respectives entitats i del propi portal de l'ecologia pràctica.

L’experiment no seria possible sense la col.laboració d’un equip de manteniment. El muntatge i control dels equipaments cedits per Rotor Componentes Tecnológicos és responsabilitat d’ESPAI BICI, una tenda-taller de bicicleta especialitzada en la bicicleta urbana. ESPAI BICI és un projecte nascut en 2003, i ubicat en el centre de Barcelona, que té com a objectiu oferir serveis bàsics a la bicicleta urbana. En aquest sentit, ofereix la possibilitat de rentar la bicicleta i llogar eines perquè un mateix pugui realitzar els ajustaments mínims necessaris. Així mateix, imparteixen cursets de mecànica i fabriquen bicicletes urbanes a mida de marca pròpia.

L'entusiasme dels partners del projecte
En definitiva, el projecte "Rotor baixa a l’asfalt urbà" compta amb els partners necessaris perquè aquesta aposta de recórrer més de 5.000 km en cicle urbà amb el nou sistema de pedaleig Rotor instal.lat en 7 bicicletes plegables sigui un èxit. Les entitats que promouen la bicicleta han facilitat l’elenc d’entusiastes participants. El fabricant del sistema Rotor ha cedit els equipaments per aquesta esperiència que es duu a terme per primer cop al món. Un equip de mecànics de bicicleta compromesos amb el desenvolupament de l’ús urbà d’aquest vehicle vetllarà perquè els participants disposin de la millor assistència. Finalment, una fundació ambiental aporta la coordinació del projecte que lliga salut personal i salut medi ambiental.

Algun dia totes les bicicletes pedalejaran amb Rotor

"Rotor baixa a l’asfalt urbà" és una iniciativa que no amaga el desig profund que algun dia totes les bicicletes es fabriquin amb el sistema de pedaleig Rotor. Es té en compte que encara falta una major conscienciació perquè els fabricants i els propis usuaris demanin i inverteixin en un component de la qualitat de Rotor. Els participants d’aquest projecte pretenen que provant el sistema Rotor en bicicletes urbanes serveixi per incentivar l’interès pel mateix per part dels fabricants de bicicleta. En aquest sentit, assenyalem que la bicicleta dissenyada per al Fòrum de les Cultures 2004 de Barcelona i creada per moure’s pel seu recinte no valorés les millores per a la salut que aporta Rotor i incorporés aquest sistema en la mateixa bicicleta.

S’espera que aquest genial invent espanyol que introdueix una nova forma de pedalejar ocupi l’espai que es mereix pels beneficis ambientals i de salut que aporta a la nostra societat.