El Encuentro Solar

El petó entre el Sol i la Terra, el motiu que identificà el Encuentro Solar
Vista del l'espai expositiu de cuines i ginys solars en el pati del Col·legi Públic Marqués de Benicarló en el Encuentro Solar de l'any 2002.
Vista de l l'espai expositiu de cuines i ginys solars del Encuentro Solar en el recinte del Parque de las Ciencias de Granada l'any 2005.
Jornades tècniques en el marc del Encuentro Solar al Parque de las Ciencias de Granada el 2006.
Vista nocturna de l'ampliació de la cuarta fase del Parque de las Ciencias de Granada durant el 2008, darrer any en què es va celebrar el Encuentro Solar.

El Encuentro Solar neix el 1996 impulsat per la Asociación de Estudios Geobiológicos GEA, amb motiu de celebrar el Dia del Sol (21 de juny) i amb una activitat inspirada en els Sun Fairs nord-americans. En aquests festivals solars americans es combinen ponències d'experts, tallers pràctics per a afeccionats, exhibicions de tecnologia renovable i apropiada per a tots els públics. La ciutat de Benicarló on va començar l'organització del Encuentro Solar en fou la primera seu tant per les seves facilitats com també per la proximitat territorial dels seus impulsors, entre ells l'activista Manuel Vílchez. En realitat, aquesta ciutat a la riba del Mediterrani té un interès turístic evident, amb productes agrícoles locals excepcionals com les seves conegudes carxofes, però sobretot és la població que compta amb un dels ratio més grans d'associacions culturals per habitant. Una d'elles, Alambor, va acompanyar al Encuentro Solar des dels seus inicis fins al canvi d'ubicació esdevingut en el 2005.

Ràpidament, el Encuentro Solar va fixar el seu model i va arribar un important ressò tant nacional com internacional, especialment, gràcies al suport de Solar Cookers International. Ben aviat esdevingué un espai de referència per a la difusió de la tecnologia de la cocció solar en el nostre país. A la segona edició foren presentades les cuines parabòliques SK del Dr. Dieter Seifert les quals van causar una profunda impressió en tots els participants. La introducció més tard del que avui són les més eficients cuines solars es deu en part al Encuentro Solar. Aquest esdeveniment s'ha caracteritzat des dels inicis per la voluntat de reunir a totes les persones, empreses, entitats i organitzacions que estan treballant o estan interessades en el camp de les energies renovables, amb l'objectiu, al mateix temps, de ser un espai per conjuntar esforços i millorar la difusió de les energies netes i promocionar-les fins que siguin accessibles al públic en general. Aquestes trobades solars han fomentat el coneixement popular a l'hora que ha estimulat els sectors que poden influir en el desenvolupament real del sector.

El paper de Benicarló en la història d'un èxit

Probablement, l'èxit d'aquest esdeveniment es en part a la atzarosa coincidència que en cap de les seves edicions va fallar el sol. Però, sens dubte, un dels principals puntals fou la singular col·laboració institucional de la ma de l'Ajuntament de Benicarló el qual des dels inicis va facilitar l'allotjament i la logística dels participants i posà a disposició dels organitzadors la seu del Col·legi Públic Marquès de Benicarló en el recinte del qual se situava la mostra de cuines i ginys solars. En definitiva, la col·laboració local va ser clau perquè Benicarló fos molt més que la seu d'un esdeveniment, és a dir, una ciutat acollidora.

El Encuentro Solar va madurar en aquesta dilatada història. En l'edició del 2004 es va fer evident la necessitat de cercar una localitat amb més possibilitats per a donar acollida al creixent interès per part de persones de tot el país. La Fundació Terra juntament amb el Centro de Estudios de la Energía Solar (CENSOLAR), van prendre l'any 2002 el relleu a l'organització local amb la voluntat de facilitar que l'esperit inicial d'aquest singular esdeveniment es pogués plasmar amb més mitjans i una organització més consolidada.

El Encuentro Solar va créixer i, com qualsevol jove quan arriba a la maduresa, va agraïr a l'entorn familiar que li ha permès desenvolupar-se i mirar amb il·lusió els reptes de futur amb més responsabilitat.

Granada, pren el relleu del Encuentro Solar

El nou escenari del Encuentro Solar del Encuentro Solar es va iniciar el 2005 situant-se en el recinte del museu de divulgació científica del Consorcio del Parque de las Ciencias. Aquest equipament compta amb 30.000 m2 d'espai expositiu dedicat a la ciència i la tècnica  i la divulgació científica. Amb la reubicació del Encuentro Solar la coordinació va fomentar l'estreta col·laboració del Parque de las Ciencias de Granada i la Fundació Terra. Ambdues entitats comptaren, no obstant això amb la col·laboració del Centro de Estudios de la Energía Solar (CENSOLAR) i del patrocini institucional de la Junta de Andalucía a través de la Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa. L'esperit del Encuentro Solar continuà sent el mateix que el de l'etapa 1996-2004 fent possible el debat amb jornades tècniques sobre aspectes concrets del món de les renovables i sobre els avanços cap a l'Economia Solar. Les exhibicions tecnològiques i la genuïna i reconeguda mostra de cuines i aparells solars donaren el perfil eminentment educatiu o divulgatiu d'aquest esdeveniment. Alhora cal esmentar l'organització de tallers de formació per a iniciar-se en les tecnologies de les energies renovables. L'any 2006 el Encuentro Solar es va fer coincidir amb un esdeveniment internacional coorganitzat amb l'entitat nordamericana Solar Cookers International, l'anomenada 2006 SOLAR COOKERS AND FOOD PROCESSING INTERNATIONAL CONFERENCE celebrada del 12 al 16 de juliol 2006 a Granada.

El Encuentro Solar i els Premis Sol y Paz

Entre els diversos actes socials inclosos en el Encuentro Solar cal destacar el lliurament dels Premis Sol y Paz creats per l'organització de l'esdeveniment en el 2001 i que premien les diverses tasques de desenvolupament i realització en el sector de les energies renovables. Els Premis Sol y Paz, fou el primer guardó al nostre país en reconèixer a persones i entitats compromeses amb les energies renovables a Espanya. Aquests premis distingien a 7 iniciatives per la seva feina solidària, la seva feina personal, la seva feina col·lectiva, la seva feina educativa, la seva feina empresarial, la seva feina de foment de la cocció solar i la seva bona pràctica solar. Des de la seva creació, els Premis Sol y Paz s'han atorgat en el marc del Encuentro Solar per ser les entitats organitzadores d'aquest esdeveniment els seus promotors. Actualment, el jurat del mateix el formen: Estefanía Caamaño, del Instituto de Energía Solar; Lucía Dolera de la Asociación de la Industria Fotovoltaica (ASIF), Raimundo González, de CENSOLAR; José Luis García, de Greenpeace, Javier Medina, del Parque de las Ciencias i Jordi Miralles, de la Fundació Terra. La fi del Encuentro Solar ha interromput també aquest premi. La Fundació Terra valora la importància que atresoren els premis Sol y Paz en la trajectòria de les persones i entitats reconegudes a favor de les energies renovables.

El Encuentro Solar fi de la segona etapa

El món va entrar en crisis l'any 2008. El paradigma socioeconòmic fins llavors present va tocar fons. Noves idees com ara la bioeconomía o l'austeritat emergeixen com alternativa ecològica per la lluita contra el canvi climàtic i l'exhauriment de recursos naturals i pèrdua de biodiversitat. Les energies renovables continuen sent una eina clau en la necessària revolució socioecològica. El Encuentro Solar tancà el 2008 la segona etapa iniciada el 2002. En el futur, aquest event haurà d'adaptar-se a les noves idees emergents en l'àmbit de la sostenibilitat. Mentre la Fundació Terra, conserva tot aquest patrimoni cultural de la segona etapa del Encuentro solar entre 2002-2008 a la seva web.