Envien un càntir contra el canvi climàtic al Govern d'Espanya (2007)

Paquet amb el càntir destinat a la Presidencia del Gobierno
Disseny del càntir penjat ideat per la Fundació Terra a fi què costi menys aixecar-lo i beure.

18 de juliol 2007. En motiu de la presentació de la campanya "Càntirs contra el canvi climàtic " per refrescar-se la gola sense consumir energia la Fundació Terra va enviar un càntir al primer Consell de Ministres dedicat al tema. En el moment de preparar el paquet també hi era present el Director-Gerent del Museu del Càntir d'Argentona, un equipament museístic únic en el nostre país.

La idea de recuperar el càntir com un estri que permet refrescar l'aigua a l'estiu sense consumir emissions amb efecte hivernacle és una iniciativa de la Fundació Terra, en el marc de la seva campanya contra el canvi climàtic Jo sóc la solució. Amb l'objectiu d'animar que el càntir torni a les llars, oficines i llocs de treball s'ha volgut convidar als membres del Consell de Ministres que beguin aigua fresca del càntir, en el que ha de ser la primera vegada que l'Executiu del Govern del Sr. Zapatero aborda el canvi climàtic de manera específica.

La Fundació Terra promou l'ecologia pràctica i per això fa propostes d'emprar recursos que estalvien energia o matèries primeres. L'aigua refrigerada a l'estiu consumeix grans quantitats d'energia elèctrica en neveres. Però, sadollar-se amb aigua fresca a l'estiu fa mil·lennis que està resolt amb el càntir. El càntir forma part de la història i la cultura mediterrània. Fet d'argila cuita però permetent que conservi la porositat d'aquest material. Mercès a aquesta porositat el càntir es comporta com la pell humana que deixa sortir la suor. Així que l'exudat es converteixi en energia de refrigeració per al líquid que conté en el seu interior. És l'anomenada refrigeració evaporativa perquè per cada gram d'aigua que s'evapora s'aconsegueixen retirar 500 calories de l'aigua del càntir fet que la conserva fresca i saludable. El càntir a més fa una refrigeració assenyada deixant l'aigua no molt freda i per tant molt saludable per no malmetre la gola. La refrigeració de la nevera elèctrica en canvi a més de consumir energia ens deixa l'aigua a una temperatura que per contrast respecte a la temperatura corporal pot provocar diverses molèsties, com ara mal de coll, etc.

En la presentació de la campanya també es va mostrar el kit "penja un càntir per la Terra " el qual facilita diferents d'elements per penjar el càntir i així facilitar beure sense tenir que fer l'esforç per aixecar-lo. També es van mostrar els diferents materials divulgatius que s'han elaborat i que estan disponibles a través del web terra.org.

A la carta destinada al Presidente del Gobierno se li deia clarament que "vea pues este botijo como un pequeño gesto como lo es la cocina solar o el uso de cargadores solares para recargar pequeñas utilidades electrónicas (móviles, etc.) Nos daremos por satisfechos de que tome usted con su equipo del Gobierno de España un buen trago de agua fresca con este botijo artesano que le enviamos y que ya ha sido curado con agua osmotizada para que este líquido vital como es el agua tenga su mejor sabor".

Al cap de pocs dies, el Presidente del Gobierno de España va acusar rebut del càntir felicitant la iniciativa.