Avui canvio la meva bombeta: prou bombetes incandescents

Una campanya per a promoure l'ecologia pràctica ciutadana.
Provocar un gest ambiental i instar al govern espanyol a prohibir les bombetes incandescents.

Quan l'amenaça de l'escalfament global és més evident que mai, es dóna la paradoxa que el 95 % de l'electricitat que consumeix una bombeta convencional es converteix en calor i només un 5 % resta, en llum visible. Sens dubte la bombeta elèctrica incandescent inventada per Edison és una de les millores més destacades del segle XX. Tanmateix, amb l'evolució tecnològica que hem assolit, la persistència d'aquesta tecnologia altament ineficient és com si encara ens comuniquéssim amb tam-tam.

Fa temps que existeixen bombetes que són eficients i que contribueixen a estalviar energia. Amb aquesta esperit la campanya Hoy cambio mi bombilla (Avui canvio la meva bombeta) es proposa animar a la població perquè participi en la substitució de les ineficients bombetes incandescents que conviuen encara a les nostres llars per les bombetes fluorescents compactes o bombetes de baix consum. Avui existeixen bombetes estalviadores amb llum càlida i preparades per a tot tipus d'usos. No hi ha excusa per a continuar il·luminant-se malversant energia de forma tan alarmant.

Aquesta campanya també té per objectiu instar al Govern espanyol que promogui un norma legal per a prohibir la venda de bombetes incandescents a partir del 2010. Per això s'ha redactat un manifest sol·licitant un gest com el que ja han fet de forma pionera altres països. Amb la signatura d'aquest manifest es pretén que la ciutadania s'adhereixi a la campanya i d'aquesta forma pressionar a l'executiu espanyol perquè sigui conseqüent amb la voluntat dels seus ciutadans. Una mesura, que en el cas d'Espanya potser ens ajudaria una mica a reduir l'escalada vertiginosa d'increment de les emissions de CO2 que contrarien el compromís legal del Protocol de Kioto.

Avui canvio la meva bombeta insta a canviar avui mateix totes les "bombetes calentes" que tinguem a casa per unes altres de baix consum i d'aquesta forma estalviar diners a la factura de la llum i, sobretot, que no contaminem tant. L'acció que es proposa és un complement de la campanya contra el canvi climàtic "Jo sóc la solució " i per això s'anima als participants a que col·loquin també una fotografia en el mosaic digital d'aquesta web i d'aquesta forma demostrar que entre tots podem contribuir a un il·luminació més eficient, menys malversadora alhora que fem possible la reducció de les emissions que afavoreixen l'escalfament global. La campanya, iniciada el 5 d'octubre 2007 pretén estar activa durant un any. Així mateix s'espera poder recollir milers d'adhesions al manifest i provocar un gest governamental que suposi el cessament de la venda de bombetes incandescents a Espanya per a una data no més enllà del 2010.

Un manifest per a generar un gest polític de tarannà ecològic

Objectiu: 2010, punt final a la bombeta Edison a Espanya

Protegir el clima té prioritat. Aturar el canvi climàtic és una exigència inapel·lable. La Unió Europea s'ha imposat l'objectiu de reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle almenys un 20 % fins al 2020 en comparació de 1990. Hem d'aplicar-nos activament a reduir el consum d'energia. La il·luminació artificial suposa un 18 % de la despesa energètica domèstic i això és degut al fet que volteu del 80 % de les bombetes del mercat són ineficients. Les bombetes incandescents consumeixen el 95 % de l'electricitat per a generar calor i tan sols un 5 % per a aportar llum. Ha arribat l'hora de bandejar per a sempre les bombetes incandescents de les nostres llars per malbaratar energia i per la seva escassa durada. La ciutadania que subscriu aquest manifest està a favor de la prohibició per al 2010 de la venda de bombetes incandescents a Espanya, com ja han anunciat alguns països com Austràlia o Canadà. Espanya, que no cessa d'incrementar els seus gasos d'efecte hivernacle, ha de ser proactiva i per això instem al Govern espanyol que adopti un acord per a prohibir definitivament la venda de bombetes incandescents en el 2010 i així avançar cap a la il·luminació de baix consum que estalvia fins a un 80 % de l'energia en il·luminació respecte a la fins a ara convencional.

El Protocol de Kioto va entrar en vigor l'any 2005 i precisament perquè és molt tímid hem d'anar més enllà. Les persones que subscriuen aquest manifest per a posar límit a la venda de bombetes ineficients a Espanya ho fan des de la responsabilitat personal o col·lectiva d'exigir una mesura política que podria estalviar fins a un 2,5 % de les emissions d'efecte hivernacle.

Aplaudim les campanyes públiques per a promoure les bombetes de baix consum. Però no és suficient. Definitivament, cal bandejar el comerç de la il·luminació ineficient com la tradicional i desfasada bombeta incandescent o de les bombetes halògenes per a ús domèstic. La campanya Avui canvio la meva bombeta és una aposta per a una nova cultura de l'energia que protegeixi el clima.

Ja n'hi ha prou de seguir venent estufes per a il·luminar-se. Disposem de la tecnologia per a tenir llum eficient, però encara representa només un 15 % del mercat de la venda de bombetes. Per tant, només impulsant la prohibició de les bombetes incandescents inventades per Edison (sense menyspreu per aquest genial invent de fa un segle, però que ha de cedir el pas als nous avanços tecnològics) podrem avançar cap a noves formes d'il·luminació més eficients.

Aquest és el repte. Aquesta és la demanda a la qual els qui signen aquest manifest s'hi afegeixen amb responsabilitat, apel·lant a l'eficiència energètica en el camp de la il·luminació i no només en l'àmbit domèstic sinó també en la indústria i en l'enllumenat públic. És molt més assenyat tendir cap a una il·luminació eficient que instal·lar nous sistemes de generació d'electricitat.

Els signants d'aquest manifest sol·liciten al Govern espanyol que subscrigui i adopti la prohibició de la venda i comercialització de bombetes incandescents a Espanya per a l'any 2010 a favor del compliment de les nostres obligacions per a protegir el clima.

> Adhereix-te al manifest Manifiesto 2010: fin a la bombilla Edison en España