Vermicompostatge per a entitats cíviques i educatives (2007)

El kit de vermicompostatge VERMICASA que es munta durant el taller.
Cucs de California, l'espècie que es fa servir en els vermicompostadors.
Aparell de vermicompostatge VERMICASA elaborat amb materials plàstics reciclats, un dels elements del kit.
Projecte executat amb la col·laboració institucional.
Vermicompostador en funcionament en una escola, on els infants es cuiden del seu funcionament.

Posa cucs a treballar...La casa dels vermis és la campanya de sensibilització per al foment del reciclatge de la matèria orgànica en l'àmbit domèstic que promou la Fundació Terra.

Tot i que els residus orgànics del menjar es poden convertir en compost, és a dir, en aliment per nodrir la terra aquesta és la fracció de les escombraries que més costa que separem selectivament. A la gent li fa mandra o millor dit fàstic separar part de les deixalles domèstiques ja que als pocs dies s'inicia la descomposició amb pudors i líquids. Una part del problema és que tractar amb les restes orgàniques ens recorda una realitat del propi procés vital. Tanmateix, el procés de reciclatge de la fracció orgànica és el més natural i senzill i ens apropa als processos essencials de la vida. Hem de deixar de pensar que la matèria orgànica és fastigosa.

No podem llençar fertilitat

Alguns barris, municipis o zones residencials potser ja tenen implantada la recollida d'aquesta fracció de deixalles. En aquest cas és fonamental no barrejar-hi altres materials no compostables. Contribuir a que totes les deixalles orgàniques es converteixin en compost per fertilitzar el sòl és un hàbit que tothom hauria de tenir. La matèria orgànica és vida i es va transformant per continuar sent vida. No calen grans fàbriques, màquines, i energia perquè això sigui possible. A petita escala hi ha sistemes molts senzills que ens ajuden a ser els propis gestors de les deixalles orgàniques (especialment de les restes vegetals) i conèixer de primera mà els processos que permeten el seu reciclatge: els cucs de terra.

Acull cucs per donar nova vida a les restes orgàniques vegetals

El cuc vermell, Eisenia fetida, és un animaló que té una gran capacitat d'ingerir aliments i que un cop digerits en el seu tracte intestinal deixa un excrement ric en nitrogen que el converteix en un fertilitzant fabulós. A més el cuc vermell és un híbrid que té com a característica que és molt voraç i està acostumat a viure en espais reduïts. Aquests fantàstics anèlids fan possible que les restes del nostre menjar siguin transformades en un material fertilitzant extraordinari dins d'un recipient atractiu, que anomenem vermicompostador. Un vermicompostador no és altra cosa que una caixa preparada per criar cucs vermells per viure dins de casa com faríem amb un aquari amb peixos de colors. Una correcta gestió del vermicompostador ens permet dipositar-hi restes vegetals de la cuina les quals alimenten els cucs i tot plegat sense desprendre olors putrefactes, sinó més aviat el contrari, un delicat olor de terra de bosc moll.

Perdre la por als cucs de terra i reciclar les restes orgàniques

La Fundació Terra, doncs, vol apropar a entitats cíviques i escoles el coneixement i les eines per portar a la pràctica el procés de vermicompostatge. Per això hem elaborat un manual de vermicompostatge a l'hora que s'ha dissenyat un vermicompostador, el Vermicasa, que ens permeti criar els cucs que convertiran les nostres deixalles orgàniques vegetals en adob. Aquesta campanya s'ha dut a terme en el marc d'un conveni de col·laboració amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.

Per difondre el vermicomposatge es programen tallers formatius on es presentarà el projecte, es formarà a les persones responsables de cada entitat en el tema, i es muntarà un vermicompostador Vermicasa per què cada entitat pugui començar a criar cucs vermells amb tots els elements necessaris.

Per participar en el projecte (vigent fins a mitjans novembre 2007) cal el compromís de participar en el taller formatiu i que es tindrà cura del vermicompostador que es lliurarà. Per tant, el compromís de cada entitat ha de ser de responsabilitar-se del vermicompostador i a continuació de la formació de totes les persones que hi hagin d'interactuar. També se sol·licitarà als participants que mantinguin un dietari per recollir l'experiència, i que vagin enviant fotografies i experiències amb l'equip vermicompostador.

Advertim que participar en aquest projecte vol dir acceptar tenir cura dels cucs que hi haurà dins el vermicompostador. En aquest projecte només poden participar entitats, centres escolars, entitats dedicades a l'educació ambiental, etc. No s'hi pot participar a títol particular.

Val a dir també que el manteniment dels cucs és molt senzill, i que seguint algunes indicacions que ja s'explicaran al taller, es poden deixar sense atenció períodes relativament llargs (1 mes aproximadament) en cas d'absències. Tot i així aquest projecte es proposa que els beneficiaris d'aquests vermicompostadors i d'aquest coneixement es facin eco del missatge de reciclar les restes orgàniques vegetals de la cuina amb l'ajut de la pràctica del vermicompostatge. Es comença amb pocs cucs, però a mesura que anem posant-hi restes vegetals s'aniran reproduint. Quants més cucs hi hagi al vermicompostador més menjar o restes vegetals podrem tractar adequadament, tot i que sempre regularan la seva població en funció de l'espai i el menjar. En altres paraules no es pot tenir fàstic a uns animalons nets, que no fan olor i que participen d'un procés essencial per a la vida: fertilitzar el sòl.

Acabar amb els tòpics

Injustament els cucs són considerats animals rebutjables i fastigosos, quan són uns animals imprescindibles per a poder garantir la fertilitat de la terra. Els tallers que oferim faran canviar la manera de mirar aquests animals admirables i ens animaran a veure'ls com les nostres mascotes més útils i generoses. Al cap d'uns mesos ens obsequiaran amb un adob natural de gran qualitat que farà les delícies de les nostres plantes ornamentals o comestibles. Finalment, no podem oblidar que el vermicompostatge també ajudar a estalviar les emissions contaminants associades al transport de les deixalles com a resultat de l'externalització del reciclatge urbà.

El projecte "La casa dels vermis..."

La idea d'aquest projecte es incitar a 100 entitats i escoles interessades en participar d'aquest procés de formació en el vermicompostatge i rebre gratuïtament un kit per practicar el tractament dels residus orgànics vegetals amb l'ajut dels cucs vermells a la seu de la seva entitat.

Objectius

- Fomentar el reciclatge de la brossa en general, i en concret de la matèria orgànica.
- Donar a conèixer el sistema de vermicompostatge i facilitar a entitats i escoles formació i equips materials per dur-lo a terme.
- Estendre i multiplicar aquests coneixements entre els diferents col·lectius participants i entorns propers.

Tallers d'aprenentatge per al tractament de la matèria orgànica en l'àmbit domèstic

Es programaran diferents sessions de tallers pràctics perquè s'hi puguin apuntar dues persones per entitat. La durada prevista de la sessió formativa serà de 2 hores i compromet a participar de tot el procés d'aquest projecte.

Les 2 persones que participin per entitat han de preveure que en sortir del taller formatiu s'enduran una caixa que pesarà uns 14 kg amb els cucs a dins i que per tant han de preveure el seu transport fins a l'entitat. El vermicompostador no es podrà deixar per recollir un altre dia. La caixa mesura 42 x 33 x 32 cm. i es pot agafar bé però requereix tenir present el que pesa i la distància que caldrà recórrer. No és un artilugi de grans dimensions, però sí que té un pes considerable i que no podem bolcar.

El taller es constarà de diferents parts:

- Presentació del projecte
- El vermicompostatge, explicació bàsica
- Muntatge de la caixa vermicompostadora
- Preparació del procés i incorporació de cucs
- Explicació final, signatura compromisos

Els participants en aquest taller han de portar un tornavís pla i paper de diari, preferentment sense tintes de color (1 kg. aproximadament)

Vermicasa

El model de vermicompostador Vermicasa que es farà servir en els taller, ha estat dissenyat per la Fundació Terra incorporant les millors característiques de diferents models de vermicompostadors existents després de la pràctica del vermicompostatge a l'oficina de l'entitat durant diversos anys alimentant els cucs amb les sobres del dinar, esmorzars, etc.

La caixa vermicompostadora s'ha dissenyat des d'un principi seguint els criteris més estrictes de l'ecodisseny. Per això s'ha comptat amb l'ajut d'una empresa líder com ZICLA , especialitzada en materials reciclats i recuperats. S'han buscat materials resistents i aptes per la seva funció que procedissin de la recuperació de residus o que en el seu defecte, fossin de materials amb una mínima petjada ecològica. A més els kits arriben desmuntats i ocupen el mínim volum.

Així la caixa per als cucs vermells muntada té unes dimensions exteriors de 42 x 33 x 32 cm. i està formada per plaques de fibres de polietilè reciclat i premsat de restes de fabricació d'esquís. La safata és de rebuig de fàbrica per tenir petites imperfeccions, i els cordills són de material reciclat. La caixa buida té un pes de 6'5 kg, i plena pot arribar als 14 kg.

El vermicompostador Vermicasa que lliurarem ja ha estat provat i experimentat i satisfà perfectament els requisits que ha de complir. A més, visualment, és atractiu i divertit. El Vermicasa es un element per tenir a la vista i recordar que és la casa dels nostres amics i que n'hem de tenir cura de la mateixa manera que ells en tindran de la fertilitat del nostre entorn.

Aquí es poden veure imatges de tot el projecte, des dels tallers de formació a la instal·lació dels vermicompostadors instal·lats a les entitats i escoles i el treball que se'n va fent (fotografies amb lupes en classes de ciències, pàgines webs, murals, seguiments...)