Perspectiva Ambiental 41 - Cucs fent feina (2007)

Portada del manual per a iniciar-se en el vermicompostatge.

Cada dia, la nostra alimentació fa que produïm prop de 200 grams de brossa orgànica, els quals al cap de l'any, són uns 73 quilos. És obvi, doncs, que hem d'encarregar el tractament dels nostres residus, però pensant que la fracció orgànica generada té un important valor perquè si la convertim en compost esdevé un fertilitzant. A casa podem aprofitar-nos del treball dels cucs vermells dins un vermicompostador i assistir a primera fila a l'espectacle del cicle de la fertilitat de la natura.

El vermicompost (del llatí vermis, és a dir, cuc) és el producte resultant del procés de digestió de restes orgàniques que es mengen els cucs i que posteriorment altres microorganismes continuen degradant fins a compostar-lo. És un substrat que sembla fang i que és ric en substàncies nitrogenades i, per tant, molt útil com a adob per a les plantes.
De totes les espècies de cuc de terra, el cuc més emprat per a dur a terme el procés de vermicompostatge domèstic ja hem dit que és l'Eisenia fetida popularment anomenada cuc tigre o cuc de Califòrnia. De manera natural, se'n poden trobar a les piles de compost.

En aquesta monografia s'explica tot sobre els cucs i es proposa l'ús del vermicompostador casolà dissenyat per la Fundació Terra, el VERMICASA, el qual està fet amb materials reciclats o reutilitzats, pensat perquè sigui resistent, durable i fàcil de mantenir. Es tracta d'una caixa que se subministra amb les peces preparades per a muntar. Les parets, tapa i cul de la caixa del Vermicasa ha estat fetes amb planxes de fibres de polietilè residuals procedents de la indústria de l'esquí de neu.

Descarregar Perspectiva Ambiental, 41. Cucs fent feina en format PDF

Cucs fent feina
El cicle de la vida vist des de la primera fila
La fracció orgànica de la brossa domèstica