El juliol comença la quarta edició de la UPEC (2008)

El logo de la UPEC.
Un dels cartells guanyadors de la UPEC del concurs del 2008.
Imatge d'una de les sessions de l'edició de 2007.
Targeta d'informació de la tertúlia sobre consumisme. A la web www.upec.cat es pot veure tot el programa.

Juliol, 2008. L’11 de novembre de 2004, un grup de persones compromeses amb les polítiques d’esquerres i vinculades als àmbits social, intel·lectual, polític i acadèmic van constituir la Universitat Progressista d’Estiu de Catalunya (la UPEC). Es tracta d’una iniciativa que sorgeix de la necessitat d’omplir un buit pel que fa als escenaris de debat plurals dels sectors progressistes a Catalunya. Des del començament, la Fundació Terra forma part del Consell Social de la UPEC, és a dir, del grup de suport format per associacions i organitzacions progressistes i per fundacions d’esquerres.

La UPEC vol ser un gran espai de trobada, reflexió i estudi sobre aquells temes que preocupen als sectors socials democràtics i d'esquerres. Pretén contribuir al desenvolupament de la cultura democràtica d’esquerres i participar en l’anàlisi de les polítiques aplicades, des d’una perspectiva estratègica d’esquerres.

Aquest juliol, un any més, la Facultat de Geografia i Història de la UB serà escenari de la UPEC, en la seva quarta edició. Les jornades tindran lloc entre el 7 i l’11 de juliol i pretenen ser un espai de trobada de les diverses sensibilitats progressistes, on responsables polítics, representants socials, experts acadèmics i del món de la cultura, comparteixin experiències, coneixements i reflexions.

Sota el lema El carrer a la universitat, la universitat al carrer, aquestes Jornades tractaran en diferents ponències els blocs temàtics següents:

EIX IDEOLÒGIC. Més enllà de la gestió, proposta d’esquerres.
EIX NACIONAL. Articulació nacional de Catalunya a l’Estat Espanyol.
EIX ECONÒMIC I SOCIAL. Palanques de benestar, aposta de futur.
EIX SOBRE MITJANS DE COMUNICACIÓ. Filtres ideològics del quart poder.

Es tracta, doncs, d’un fòrum obert a tota la societat, en què es debatran temàtiques actuals i d’interès col·lectiu per tal de recuperar la nostra història, entendre millor la nostra realitat i generar propostes per a la millora del benestar i la qualitat de vida de la ciutadania.

Els invitats d’enguany seran, entre d’altres, en Joan Coscubiela, Secretari General de CC.OO. de Catalunya; en Pepe Rodríguez, Doctor en Psicologia, professor de periodisme d'investigació a la UAB i escriptor; l’Alfons López Tena, vocal del Consell General del Poder Judicial (CGPJ); en Josep Maria Álvarez, Secretari General d’UGT-Catalunya; l’escriptor Matthew Tree i en Gaspar Llamazares, Coordinador General d’IU.

A més, aquest any s'han organitzat algunes conferències i tertúlies prèvies a la UPEC a l'Ateneu Barcelonès. El dimarts 17 de juny tindrà lloc en concret una tertúlia sota el nom "Del consumisme al decreixement: quins són camins cap a la sostenibilitat?", coordinada per la UPEC i amb el suport de la Càtedra Unesco per a la Sostenibilitat i la Fundació Terra.