Hase Pino, mobilitat urbana per a persones discapacitades (2009)

El tàndem Hase Pino, es distingeix per la seva forma aerodinàmica i ergonòmica.
El projecte Liliana ha volgut que les persones cegues puguin gaudir de pedelar enun tàndem més amigable que els tradicionals.
Les possibilitats per a les persones amb diverses discapacitasts han estat estudiades a fons per a ser incorporades en el Hase Pino.
La Fundació Terra impulsa l'ús de la bicicleta com sistema de mobilitat urbana en totes els seus vessants (transport, usabilitat, comunicació, etc.). Una de les possibilitats són els tàndems que permeten que dues persones puguin desplaçar-se en el mateix vehicle. El tàndem tradicional en el qual el conductor del mateix va davant i l'altre participant va darrere encara que és una bona solució té alguns inconvenients. Avui disposem de tecnologia d'avantguarda que ens ha posat a disposició un ciclotàndem amb unes característiques úniques, especialment, per a facilitar la comunicació entre els dos ciclistes i sobretot perquè obre un món de possibilitats per a facilitar que les persones amb diferents discapacitats puguin també gaudir del pedaleig en els seus desplaçaments urbans o per a passejos. Aquest tandem és el fabricat per l'empresa alemanya Hasebikes i conegut com a Hase Pino. Hase Pino és un tàndem tecnològic que aporta nous conceptes de disseny, d'innovació, d'eficiència i, sobretot, un concepte de sociabilitat, ja que permet una plena interacció entre els ciclistes.

Per a impulsar el coneixement de les possibilitats del Hase Pino, no només per a l'oci sinó també per a un ús terapèutic de la bicicleta, s'ha dissenyat en col·laboració amb Espaibici l'anomenat Projecte Liliana . L'objectiu principal del Projecte Liliana és desenvolupar un acció social per a impulsar una mobilitat sense barreres sobre dues rodes. Des de la Fundació Terra ho hem fet ja amb anterioritat, també en col·laboració amb Espaibici , com fou la promoció del sistema de pedaleig sense punt mort de Rotor o els sellons ergonòmics Duopower, i en general de totes aquelles tecnologies que posin salut a la bicicleta.

Creiem que cal trencar tòpics i no podem deixar que qualsevol disseny per a la bicicleta que aconsegueixi millores objectives per a incrementar el seu ús s'ofegui per visions més tradicionals. En qualsevol cas, el món del tàndem té en el Hase Pino un cicle revolucionari que enamora una vegada s'ha provat.

El món del tàndem enfront d'una revolució tecnològica

El tàndem tecnològic i semireclinat Hase Pino aporta molts avantatges respecte als tàndems convencionals. El seu aspecte no deixa indiferent a ningú, però aquesta no és la seva única virtut. La seva virtut principal és, com hem comentat, que contràriament al que succeeix en un tàndem convencional, la persona que va davant no és la que condueix, però té la millor posició de pedaleig per a fer esforç en una posició molt ergonòmica com és la reclinada. Per altra banda, el ciclista que condueix i controla la direcció ho fa en una posició de bicicleta convencional. Per això, qui té la millor experiència ho pot fer només pedalant i confiant en la persona que duu darrere conduint. A més, per la posició que queden ambdós ciclistes, es facilita la comunicació entre ells.

El disseny revolucionari del Hase Pino pot produir a un expert en tàndems convencionals la mateixa impressió que a un informàtic expert en MS-DOS dels anys 80 li produïa la interficie gràfica del Apple Macintosh de l'època. En el tàndem Hase Pino, la bicicleta es posa al servei de l'experiència dels ciclistes, oferint-los el millor de la tecnologia: màxima visibilitat, i per tant seguretat, i màxima eficiència de pedaleig.

En el Hase Pino, si bé l'esforç del pedaleig és la suma dels dos ciclistes, en realitat aquesta afirmació no és del tot real. Resulta que el fet d'unir -el ciclista en posició reclinada-, aquest pot amb menys esforç aportar més potència, o bé amb més esforç oferir un suplement de potència que pot ser valuós, per exemple, en esdeveniments esportius.

El Hase Pino, un tàndem útil per a persones amb discapacitats

Hase Pino, es va inventar per oferir una experiència més completa als ciclistes que es volen moure en parella. Tanmateix, ben aviat va ser vist per molts experts no només com un vehicle ideal per a l'aventura en parella, ja que pel seu disseny i tecnologia permetia incorporar a persones amb determinades discapacitats al món de la bicicleta. D'aquesta manera, la pròpia empresa va començar a desenvolupar nombrosos accessoris perquè el Hase Pino fos un tàndem el màxim d'adaptat (una realitat que diu molt a favor de la consciència social dels seus dissenyadors). Per exemple, la posició reclinada permet incorporar un sistema de cinturons de seguretat i així persones amb dificultats d'equilibri poden pedalear amb total tranquil·litat. A més, la posició reclinada al davant facilitava instal·lar suports ortopèdics per als pedals i canviar la distància de l'eix de pedaleig. Aquests accessoris permeten, per exemple, que nens amb discapacitats diverses puguin pujar en una bicicleta i tenir l'experiència de pedalar sentint l'aire en ple rostre.

El tàndem Hase Pino es converteix, de facto, en un vehicle ideal per a persones amb determinades discapacitats, ja sigui de visió o motores. El fet d'oferir un seient reclinat, el converteix en l'únic tàndem accessible del mercat per gaudir del pedaleig. En alguns casos, el Hase Pi es converteix en una eina molt valuosa per als professionals de la rehabilitació, ja que permet treballar l'equilibri i exercitar la musculatura motriu.
El projecte Liliana vol destacar precisament els avantatges d'aquest vehicle per a fer arribar la mobilitat ciclista a altres col·lectius ciutadans. Per a això s'ha recolzat en un esdeveniment esportiu d'aventura com és la Titan Desert 2009 ja que aquest tipus d'activitats desperten major interès que les socials. Aquest ha estat el motiu que tant de l'empresa Espaibici com de la Fundació Terra per liderar el projecte Liliana i assumir les despeses per a poder participar en aquesta carrera pel desert. Al projecte se li han unit els esforços de diverses empreses com ara Buff i Mule Bar. Però, l'objectiu del projecte és que les entitats d'assistència a persones discapacitades adoptin programes d'integrar la bicicleta en les seves activitats gràcies als avantatges que ofereix el Hase Pino.

Els avantatges del Hase Pino

• 1. La posició reclinada permet oferir una millor eficiència, ja que el fet de mantenir l'esquena contra el respatller s'aconsegueix que la persona discapacitada pugui aportar la major potència de pedaleig. En aquesta posició, una persona invident pot tenir una experiència única, ja que li permet concentrar-se en donar la major potència a l'equip.
• 2. El disseny del tàndem posa el centre de gravetat del mateix més baix, fent-lo més estable. A més, atès que la separació entre les rodes és menor, és un tàndem molt més àgil de conduir que un de convencional.
• 3. La conducció del tàndem des de la posició del darrere aconsegueix un millor angle de visió i un millor control del vehicle. Cap dels ciclistes del tàndem queda en una posició marginal o amb una percepció limitada de l'entorn i els dos ciclistes comparteixen l'experiència del pedaleig per igual, esforços i experiències.
• 4. La posició dels ocupants del tàndem facilita la comunicació entre ambdós, ja que els seus caps se situen molt pròxims un a costat de l'altra i es recupera el sentit més bàsic del tàndem: compartir durant el desplaçament amb altra persona ja sigui un viatge, un repte esportiu o un simple trajecte.

El desenvolupament del projecte Liliana

Aquest projecte es va iniciar durant la tardor de 2008 per a perllongar-se al llarg del 2009. Essencialment, s'han adquirit dos tàndems Hase Pino. Un per a ser usat en demostracions públiques i l'altre amb característiques especials per a facilitar la participació a la Titant Desert 2009 . Tanmateix, el veritable objectiu del projecte és impulsar la divulgació del ciclotandem Hase Pino per tal que pugui ser vist com una alternativa a la mobilitat de les persones amb discapacitats visuals, auditives o motores i que puguin gaudir del pedaleig, especialment, en els seus desplaçaments urbans i d'oci. En el nostre país és la primera vegada que aquest vehicle se li ha donat la màxima difusió. El canal autonòmic català TV3 ha elaborat un minireportaje sobre Liliana titulat Promoure la bicicleta entre els invidents.