No ens acalorem: acció directa contra el canvi climàtic (2008)

Portada del fulletó de la campanya.
La Fundació Terra a la Fira per la Terra de 2008.

Frenar l'escalfament global és un dels principals reptes amb els quals s'enfronta la civilització humana com reconeixen els experts. La Fundació Terra està implicada a fons per estimular nous hàbits que redueixin les emissions domèstiques de gasos amb efecte hivernacle. Durant l'any 2008 s'ha elaborat un recurs divulgatiu per fer arribar a tots els públics una invitació a l'acció, amb arguments i instruments. Aquest material ha tingut com a destinataris el públic de diferents actes festius celebrats a Barcelona durant l'any (com ara la Fira per la Terra, Biocultura i les Festes de la Mercè, etc.), i a més s'han fet arribar a diferents escoles i entitats d'associacionisme educatiu.

El recurs consta essencialment d'un fulletó amb el vistós lema "No ens acalorem", que principalment convida a reflexionar sobre el canvi climàtic i l'efecte hivernacle. Per això el fulletó (pdf) dissenyat passa pels següents apartats:

CALCULO - REDUEIXO - ACTUO - ENSENYO - EQUILIBRO - CANVIO

La seqüència comença amb la invitació a calcular la petjada ecològica en una calculadora virtual , o utilitzar medidors intel·ligents per veure el consum energètic domèstic en temps real.

Una vegada mesurat, cal prendre mesures per reduir i actuar, on es fa referència a diferents mesures a prendre. Per això, el material incorpora a la portada un termòmetre colorimètric per poder verificar les temperatures en habitatges, locals i establiments i fer notar, si cal, un ús més responsable de la climatització.

Quan hom actua és important mostrar el què es fa, de manera que animi a d'altres a seguir l'exemple, i que reforci a la gent conscienciada visualitzant que hi ha més gent fent accions en el mateix sentit. Per això s'ofereix una eina per mostrar-ho com és el mosaic digital www.josoclasolucio.com , on poc a poc més gent s'anima a afegir imatges dels seus gestos contra el canvi climàtic.

Finalment, no podem deixar de banda que quan no es pot reduir més, hi ha la possibilitat de compensar la petjada i les emissions, donant suport a projectes i activitats verdes. Amb aquesta seqüència d'acció pràctica es pretenen consolidar nous valors que ens apropin a una relació més conscient sobre l'impacte del nostre estil de vida sobre el planeta. És a dir, un canvi personal, que condueixi a un canvi col·lectiu.

La presència d'aquesta campanya en els espais festius fou conduïda per animadors prèviament formats que interpel·laven de forma lúdica al públic oferint el material de la campanya i convidant a actuar en aquell mateix moment signant el manifest de www.hoycambiomibombilla.com , una web informativa per imposar la il·luminació eficient i demanar al govern espanyol l'eliminació de les bombetes incandescents l'any 2010, compromís que sobre paper va reiterar el Govern Espanyol en el Congrés dels Diputats el dia 13 de juny d'aquest 2008 amb l'aprovació d'una proposició no de Llei : "El Congreso de los Diputados insta al Gobierno a aprobar un Plan antes de finalizar el año 2008 y de acuerdo con las Comunidades Autónomas, para la sustitución progresiva y definitiva, en el plazo de tres años, de las bombillas de filamento incandescente y otras de baja eficiencia, salvo las imprescindibles, por bombillas de bajo consumo."