Catalunya cuina amb el Sol, eficiència energètica a la cuina (2009)

L'escenari de demostracions de cuina eficient amb els diferents dispositius exposats es prou visual com perquè atregui la curiositat del visitant.
Els productes del tast solar són ecològics i minimitzen els residus.
L'activitat permet visualitzar sistemes d'eficiència energètica i també de cocció solar com el que permet la cuina solar parabólica.
L'olla solar Hot Pot és un dels dispositius que forma part dels kits de materials per a les entitats participants.

"Catalunya cuina amb el Sol" es dissenya essencialment com un projecte de difusió i foment de les energies renovables a partir de l'estímul, la pràctica i el coneixement d'una de les tecnologies renovables senzilles més eficients entre les aplicacions de l'energia solar domèstica: el processat d'aliments amb la radiació solar. El projecte es basa en promoure una activitat lúdico-educativa titulada Solar Xef, concebuda com una demostració pública en directe sobre les possibilitats de l'energia solar processant aliments amb el Sol. Una experiència en viu, engrescadora i emocionant, plantejada sobre una escenografia teatralitzada i una exposició de dispositius solars destacats en l'ús eficient de l'energia i en l'energia solar a la cuina, com a pretext per estimular la introducció a les activitats dels centres d'associacionisme educatiu, i també a les llars catalanes, del concepte pràctic de les energies renovables.

Es pretén mostrar tecnologies i sistemes d'estalvi energètic a la cuina convencional i també possibilitats d'aplicació de l'energia solar en el processat d'aliments com a mesures pràctiques d'estalvi d'energia en contra del canvi climàtic. Cada família consumeix uns 1.500 Wh al dia per elaborar els àpats, i amb alguns consells i instruments és possible reduir aquest consum energètic i canviar alguns hàbits despilfarradors. El Solar Xef fa un recorregut per les problemàtiques ambientals i socials que converteixen la cuina solar en un recurs únic, així com per les diferents tecnologies de cocció solar disponibles: les cuines parabòliques, els forns solars, les cuines de panells o les olles de calor retingut.

Demostracions per Catalunya

Per explicar aquests consells es programen quinze demostracions a diferents punts de Catalunya, per arribar al màxim de gent possible. Les sessions del Solar Xef han de tenir lloc en espais oberts i estan dissenyades per a un públic universal, com a espai de culturització en un ambient distès i lúdic, i es pretén generar estímuls per a sensibilitzar a la pràctica sobre les energies renovables en general i l'energia solar en concret. L'activitat compta amb la degustació d'un tast d'aliments ecològics preparats amb el Sol i d'una xocolatada solar, que serà distribuïda entre les entitats participants i el públic visitant. Igualment, es dóna especial atenció al component educatiu, raó per la qual es complementa amb l'elaboració d'unitats pedagògiques que serveixen per reforçar l'aprenentatge de les demostracions.

El projecte compta amb el suport del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, i per desenvolupar-lo es compta amb la coordinació facilitada per ajuntaments i entitats locals. Més avall es pot veure la programació d'activitats per poder-se apropar a la demostració que vagi millor per data o lloc.

Cessió de kits solars a entitats

L'activitat també preveu formar sobre l'aprenentatge cultural, el muntatge i l'ús de diferents tecnologies de cocció solar i eficient, i facilitarà que les entitats participants en les demostracions puguin practicar amb la cocció solar a partir d'aparells cedits temporalment com a recurs per a les activitats d'educació en el lleure, etc.

Després de conèixer de prop i resoldre dubtes sobre els diferents sistemes proposats, les entitats participants podran sol·licitar la cessió d'un kit de cocció solar per poder fer servir en les seves activitats ordinàries (festes, campaments, colònies, tallers...). Les entitats que puguin treure més profit al material i es comprometin a aportar un retorn al projecte (imatges, experiències, comentaris, valoracions...), rebran un dels 50 kits previstos, després de valorar les diferents sol·licituds rebudes en acabar la gira d'actuacions. Els kits es faran arribar a les entitats entre maig i juny per a què en puguin treure el màxim profit durant els mesos de més intensitat solar. Hi ha dos tipus de kits a sol·licitar, en funció de les necessitats, capacitat de magatzem i transport...

Experiència 1: Màxima Potència
· Ús de la cuina solar parabòlica amb olla.

Experiència 2: Màxima Eficiència
· Ús d'una Olla solar + Olla eficient.

Les dues opcions s'acompanyaran del lliurament de diferents materials divulgatius per tal que els participants en l'experiència tinguin la màxima informació, en format CD, fitxa pedagògica, davantals, etc.

Programa d'actuacions

- Diumenge 8 de març
Barcelona, Plaça del Nord (Gràcia) - Dins de la programació de la Verdinada
- Dissabte 21 de març
Mataró, plaça de les Tereses
- Dissabte 28 de març (Suspesa per pluja)
Cornellà, Plaça de l'Església - Amb la programació del mercat d'intercanvi
- Dissabte 4 d'abril
Girona, Plaça Salvador Espriu, al costat del mercat municipal
- Dissabte 18 d'abril
Barcelona, Parc de la Ciutadella - Dins de la programació de la Fira per la Terra
- Diumenge 19 d'abril
- Dissabte 25 d'abril
L'Hospitalet de Llobregat, masia de Ca n'Arús (Rambla Marina 417-421) - Dins les Festes de Primavera
- Diumenge 26 d'abril (Suspesa per pluja)
Terrassa, plaça Vapor Gran
- Diumenge 3 de maig
Badalona, parc de Can Solei - Dins la Festa del Badiu
- Divendres 8 de maig
Tarragona, Universitat Rovira i Virgili
- Dissabte 9 de maig
Vilanova i la Geltrú, Plaça de la Vila
- Diumenge 10 de maig
Sant Cugat, carrer de la Torre, cantonada Francesc Macià - Dins la mostra Sant Cugat actiu
- Diumenge 17 de maig
Tàrrega, Plaça de les Nacions sense Estat - En el marc de les Festes de Tàrrega
- Dissabte 23 de maig
Vic, La Bassa dels Hermanos
- Diumenge 24 de maig
Sabadell, al Parc Catalunya - Dins la 3a Festa del Parc Catalunya
- Dissabte 6 de juny (Reprogramada)
Cornellà, Plaça de l'Església - Amb la programació del mercat d'intercanvi

Es poden veure fotos de les demostracions aquí .