Perspectiva Ambiental 46 - Fongs en acció (2009)

Portada del suplement d'educació ambiental dedicat als fongs i inspirat a la tasca divulgadora del micòleg Paul Stamets.

Endinsar-nos en el món misteriós dels fongs és avui un repte perquè darrera d'aquests éssers vius hi ha una valuosa tasca en el funcionament de la biosfera que no podem oblidar. Volem emfatitzar el paper ecològic d'aquests éssers vius, més que no pas la vessant culinària que hi ha darrera els bolets, que són tan sols el carpòfor o aparell reproductor d'alguns fongs.

Parlar de fongs és parlar d'un viatge per la Vida. Tota la cadena alimentaria depèn dels fongs i de la resta d'organismes descomponedors, i aquest rol de primers descomponedors de la natura els converteix en elements clau per a regeneració dels ecosistemes. Però a més del seu paper natural a la biosfera i de les diverses aplicacions en les que els humans hem après a aprofitar-los (des de fer pa a millorar els formatges), les tècniques de la micorestauració obren tot un camp de possibilitats per una relació més armònica amb la resta d'éssers vius del planeta.

La micorestauració és la regeneració d'ecosistemes afectats pels humans gràcies a l'ús dels fongs, i inclouria des de la descomposició de residus tòxics i contaminants industrials (micoremediació), la captació i depuració de patògens de l'aigua (micofiltració) o el control de poblacions d'insectes (micopesticides), a l'augment de la salut dels nostres boscos i jardins (micosilvicultura i micojardineria). La microrestauració és una ciència encara a les beceroles però per a la natura és una refinada estratèga que porta segles en funcionament. Fer servir el miceli dels fongs com a eina per a la restauració ecològica pot ser una altra bona idea que podem agafar en préstec dels mètodes milenaris de regeneració de la natura.

Descarregar Perspectiva Ambiental, 46 en format PDF (1,5 Mb)

Índex de la monografia

Fongs en acció

Els fongs i la natura