Baix en carboni, documental

Un documental sobre les possibilitats per reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle.
Baix en carboni mostra experiències concretes en el camp de les energies renovables, el transport sostenible, l'ecoturisme i els mercats del carboni, entre altres.

Baix en Carboni s'endinsa no tant en la problemàtica del canvi climàtic, sinó en la visió pragmàtica que mostra que ja disposem d'una part de les solucions per frenar l'escalfament global. Per això, el documental és una selecció de projectes empresarials i socials del nostre país que impulsen la reducció d'emissions. Una nova economia està sorgint a redós de la sostenibilitat, aprofitant les noves tecnologies que permeten obtenir energia del sol o del vent, capturar carboni en les pròpies centrals elèctriques, plantar arbres per contrarestar els efectes del CO2 o estalviar emissions a través del transport amb bicicleta. Algunes són petites iniciatives locals i unes altres són grans projectes, com les centrals termosolars d'alta temperatura, que contribueixen a millorar la salut del planeta i a facilitar noves formes d'activitat econòmica. Tot això és el que mostra el documental Baix en carboni, estrenat a la graella de TV3 dins del programa d'investigació periodística Sense Ficció  de la televisió pública catalana.

Baix en carboni és un projecte ideat per Pedro Barbadillo que es va iniciar a mitjans del 2007 amb la recopilació d'alguns projectes ecològics rellevants. Però no fou fins el 2008 que es var dur a terme la major part de la gravació d'experiències. Aquest nou documental de Pedro Barbadillo té un títol ja de per si prou gràfic i pretén ser una alerta contra els excessos que està fent la nostra societat, generant emissions amb efecte hivernacle i que contribueixen a l'escalfament global del planeta. Pedro Barbadillo -que participa en una plataforma de difusió de documentals crítics amb l'actual establishment- ha comptat en el seu equip amb Alberto Jarabo com a realitzador i editor, Marta Hierro como a guionista, Valle López Tello, de Artemisa, com a productora, i amb Gloria Matamala de càmera. La Fundació Terra va aportar el seu suport en la realització d'aquest documental. La idea d'aquesta participació fou també la de facilitar la inclusió d'algunes realitats rellevants que hi ha al país per reduir emissions. Per tal de lligar-les, es va dissenyar-se un viatge ja en si mateix baix en carboni, amb bicicleta i tren, en el qual el President de la Fundació Terra es trobava amb els protagonistes dels projectes escollits.

La ruta s'inicià prop de Lleida, on hi ha l'ecocentre de Mas Lluerna, un projecte de cultiu amb la visió de la permacultura, que empra energia solar com a subministrament energètic i per a cuinar i que ofereix allotjament amb criteris d'ecoturisme. Va continuar rumb a Saragossa per conèixer el barri de bioconstrucció de Valdespartera, la urbanització més gran construïda en el nostre país amb criteris d'estalvi energètic i eficiència. La següent visita fou a la seu d'Acciona Solar, a tocar de Pamplona, un edifici modèlic construit per mostrar com les energies renovables poden contribuir a un estalvi important i a més ser competitives. I com a contrast, s'oferí la visió que desenvolupa el bioarquitecte del Taller de Investigación Alternativa, Iñaki Urkía, que ha construït diferents models de petits habitatges autosuficients aprop del poble navarrés de Biguezal. Un projecte lligat també a una visió comunitària per a un estil de vida inspirat en la frugalitat i la simplicitat vital. El periple es va finalitzar a la localitat rioajana d'Ochánduri, on hi ha un projecte comunitari de centrals solars amb seguidors, instal·lats mercès a la tossuderia i visió de tota la població censada, que es va enfrontar a les dificultats que l'administració hi anava posant.

Baix en carboni aprofita, doncs, aquest fil conductor per entrellaçar-lo amb els projectes més empresarials, com ara la controvertida borsa de carboni que impulsa la compra-venda d'emissions, les plantacions d'arbres de fusta noble -que mentre creixen capturen CO2 i que quan es tallen permeten recuperar la inversió econòmica feta-, el segrest de carboni, la generació de biocombustibles amb residus vegetals i la promoció de la bicicleta pública en projectes de mobilitat sostenible, com el que promou l'empresa Modular, l'únic al qual s'ha aplicat l'ecodisseny. Baix en carboni es un passeig intel·ligent i alhora crític amb allò que es ven com a projectes per compensar emissions i que provoca estralls en el medi natural, en zones remotes del planeta. Som davant d'un documental que incita al debat per reflexionar sobre el camí que ens ha de portar cap al destí sostenibilista, assequible per a tots els públics i amb un bon ritme. Té una durada de 57 minuts.