Perspectiva Ambiental 48 - Biodiversitat al plat (2010)

L'alimentació humana moderna en els països avançats es caracteritza per un increment de les proteïnes animals i del greix enfront als vegetals. El menyspreu per les hortalisses creix en la mateixa proporció que desapareixen les varietats agrícoles creades al llarg de la història humana. Cal conservar el patrimoni de la biodiversitat nutritiva que ens defineix en l'acció local i en el vincle global, com a éssers assenyats.

L'alimentació sostenible és aquella que és ecològicament viable (no destrueix el medi ambient), socialment viable (no malmet la cultura alimentària d'un indret) i econòmicament viable (té un preu just per al productor i per al consumidor), però que també garanteix la disponibilitat i l'accessibilitat a llarg termini dels aliments. Aquesta perspectiva d'una alimentació lligada a un dret humà inalienable és un dels reptes pendents de la nostra societat.Les llavors són un dels patrimonis més preuats de qualsevol poble, perquè simbolitzen el tast; al mateix temps, són un símbol de la millor adaptació a les condicions ambientals locals. Defensar l'anomenat germoplasma de la natura, producte de l'experiència acumulada en el cultiu agrari de cada poble, és imprescindible. La multiplicació de llavors és una bona excusa per endinsar-se en el coneixement sobre la reproducció vegetal.

Els nens estan exposats a alts nivells de missatges publicitaris de menjar escombraria, a través dels mitjans de comunicació diferents, des de la televisió fins a Internet. Per això és urgent promoure programes que introdueixin l'educació alimentària i que no només es quedin dins l'escola, sinó que la traspassin i arribin a les famílies, ja que els pares són els que assumeixen la responsabilitat més gran a l'hora d'educar els seus fills, i els únics que poden garantir que mengin una dieta saludable. El Govern i l'autoritat responsable de l'escola haurien d'introduir en la legislació la protecció legal del menor en l'àmbit de l'alimentació. Els programes de menjadors escolars poden proporcionar un important incentiu per a l'expansió dels mercats alimentaris ecologics.

Descarregar Perspectiva Ambiental, 48 - Biodiversitat al plat - en format PDF (1,7 Mb)

Índex de la publicació

L'evolució de la biodiversitat en la història humana
Els punts calents per la biodiversitat al planeta