Perspectiva Ambiental 43 - L'energia del vent (2008)

L'energia eòlica és una energia neta, econòmicament competitiva respecte a les fonts fòssils i que gaudeix d'un desenvolupament tecnològic impressionant. Contra tot pronòstic, Catalunya va instal·lar el primer aerogenerador d'Espanya i avui som a la cua en l'aprofitament del vent. En un món amenaçat per les emissions amb efecte hivernacle és imprescindible decantar-se cap a les energies renovables i l'energia eòlica hi té un paper fonamental per a un futur cent per cent renovable.

L'energia eòlica a l'actualitat s'utilitza sobretot per a la generació d'electricitat a gran escala, tot i que a petita escala també es desenvolupen els dispositius per a aplicacions elèctriques fora de xarxa i altres aplicacions com el bombeig d'aigua. Els aerogeneradors moderns tenen els mateixos fonaments que aquells primers molins de vent i aeromotors, però millorats: són aparells fabricats amb els millors materials i tecnologies disponibles i capaços de transformar en electricitat del 30 al 50 % de l'energia del vent.

Arreu del món es varen instal·lar més de 20.000 megawatts (MW) eòlics durant l'any 2007. Els líders de potència instal·lada van ser els Estats Units (5.244 MW), la Xina (3.449 MW) i Espanya (3.522 MW), fent que la potència eòlica a tot el món superés els 94.000 MW. Els països que encapçalen la lliga eòlica són Alemanya (22.247 MW), els EUA (16.818 MW) i Espanya (15.145 MW). A l'Estat espanyol, la potència instal·lada el gener de 2008 va fer que l'energia eòlica superés el 16% de la capacitat de generació elèctrica existent, per davant de les tèrmiques de carbó, les centrals de fuel o gas i les nuclears. Pel que fa a la generació d'electricitat, l'eòlica va superar l'any passat la hidràulica i va arribar al 9,5% de l'energia elèctrica generada. Això no obstant, a Catalunya l'eòlica només va afegir 122 MW a l'oferta total d'energia, i així va arribar a una potència total de 347 MW.

La potència eòlica va assolir l'abril del 2008 els 100.000 MW. Els Estats Units ha estat el país que més potència eòlica ha instal·lat els últims anys, i s'ha situat com el segon país del món, després d'Alemanya, en potència eòlica (gairebé 17.000 MW, capaços d'abastir 4,5 milions de llars). Aquest creixement ha estat afavorit pels crèdits fiscals federals per a la producció i la legislació sobre energies renovables a molts dels Estats. A Europa, la potència instal·lada eòlica va créixer un 18 % el 2007,  i ja supera els 56.000 MW, suficients per a proveir de gairebé el 4 % del seu consum d'electricitat total, i produeix el 60 % de la potència eòlica mundial.

Aquesta monografia aborda el món de l'energia eòlica.

Descarregar Perspectiva Ambiental, 43 en versió catalana (Adobe PDF, 525 kB)

Índex
L'energia del vent
El vent