Perspectiva Ambiental 45 - Biomímesi (2009)

Portada del suplement d'educació ambiental dedicat a la biomímesi. Imatge de portada de Anssi Koskinen, cedida per The Biomimicry Institute.

La biomímesi és la tecnologia inspirada per la natura. Un viatge de retorn a la terra en el que, amb humilitat i fascinació, la humanitat pot aprendre com viure dintre dels límits del planeta i en equilibri amb la resta d'espècies. Des dels edificis eficients inspirats per la refrigeració natural dels nius de tèrmits, a les pintures que es netejen soles emulant les plantes de loto, hi ha ja centenars d'exemples de com la biomímesi pot canviar el nostre món.

La natura és imaginativa per necessitat i, mitjançant prova i error, ja ha desenvolupat solucions efectives a incomptables problemes de gran complexitat que, fins ara, bàsicament hem intentat resoldre fent servir tan sols l'enginy humà. Però els animals, plantes i microorganismes són enginyers consumats que han estat capaços de trobar què funciona, què és apropiat i què pot perdurar aquí a la Terra.

Segons la biomímesi, l'evolució és la dissenyadora més sàvia: en la recerca de solucions tecnològiques i productes de les societats humanes, el més lògic seria preguntar-se: com ho faria la natura? En aquest nou enfoc, carregat d'humilitat, el respecte per la vida i per la biodiversitat formarien part de tota innovació humana. Per això, la biomímesi és una estratègia de supervivència per a la raça humana, un camí per fer cap a un futur sostenible. Com més funcioni el nostre món com el món natural, més podrem perdurar en aquesta casa que és la nostra, i en la
qual som només usufructuaris efímers.

La biomímesi es pot aplicar a qualsevol àmbit de l'activitat humana, des de la ciència política al disseny d'automòbils o la computació. Ens podem apropar a les solucions tecnològiques que busquem en la biomímesi de tres maneres diferents:

• Primer nivell: mimetitzar la forma natural o mecanismes trobats a la natura. Un exemple seria copiar el disseny de les plomes de l'òliba que, per la manera com s'encaixen, creen un teixit que es pot obrir per qualsevol indret i, un altre, mimetitzar la capacitat adhesiva de les potes del dragó o gecko. Això és només el principi, perquè aquesta imitació pot portar, o no, a una manera de fer sostenible a llarg termini.
  • Segon nivell: mimetitzar els processos naturals, o "com ho fa" la natura. La ploma de l'òliba es munta per sí mateixa, a temperatura corporal i sense necessitat de tòxics o d'altes pressions, gràcies a la química de la natura. Un exemple seria la química verda, que tracta de replicar els mètodes naturals de producció de compostos químics per part de plantes i animals.
  • Tercer nivell: mimetitzar els ecosistemes naturals. La ploma de l'òliba encaixa de manera natural en el seu entorn: forma part d'una òliba, que forma part d'un bosc, que forma part d'un bioma, que forma part de la biosfera que sosté la vida. De la mateixa manera, el nostre teixit inspirat en l'òliba ha de ser part d'una economia més àmplia que treballi per restaurar -en comptes d'esgotar- la terra i les persones. Si fem un teixit bioinspirat fent servir química verda, però els treballadors que el teixeixen ho fan en condicions d'explotació, i el distribuïm en camions contaminants i a grans distàncies, no estem imitant la natura. Un exemple és la imitació dels principis organitzatius a partir del comportament social d'organismes com formigues o abelles. En tot cas, per mimetitzar un sistema natural cal preguntar-se com hi encaixa cada producte: És necessari? És bell? Forma part d'una nutritiva cadena tròfica d'indústries i pot transportar-se, vendre's i reabsorbir-se de manera que fomenti una economia sostenible i autosuficient com un bosc?

Si aconseguim biomimetitzar als tres nivells (forma natural, procés natural i sistema natural), començarem a fer allò que tots els organismes ben adaptats han après a fer, que és crear condicions propícies per a la vida.

Descarregar Perspectiva Ambiental, 45 en format PDF (1,5 Mb)

Índex de la monografia

Biomímesi
Inspirar-se en la natura