Perspectiva Ambiental 47 - Saviesa ancestral (2009)

Tots nosaltres som descendents d'homes i dones que vivien en comunitats indígenes, experts coneixedors del medi local que seguien els ritmes cíclics de la natura. Els pobles indígenes han viscut durant milers d'anys integrats en els ritmes del seu entorn natural, propers a la Terra, aprenent d'ella. Les seves cultures orals conserven tresors de coneixements sobre plantes, ritus, tradicions i sobre maneres de viure amablement damunt la terra. Els seus ancians sovint són com biblioteques vivents, custodis de tradicions immemorials. Com deia l'escriptor africà Amadou Hampâté Bâ: "Quan un ancià mor, es com si es cremés una biblioteca". Cadascun d'aquests pobles és el portador i guardià d'un tresor cultural i lingüístic.

En la immensa majoria de casos, les comunitats indígenes han viscut de manera sostenible en el seu entorn durant milers d'anys. Cal que complementem el coneixement abstracte de la ciència moderna amb el conexiement local cultivat i conservat pels pobles indígenes. Si veritablement volem aprendre a viure de manera sostenible, val la pena que parem atenció a aquests pobles. Poden ajudar-nos a retrobar un sentit de petinença al lloc on vivim i a reconectar amb els cicles i ritmes de la natura.

La ciència moderna ens brinda un coneixement prodigiós i precís, però al preu de desacralitzar el món i reduir-lo a una suma d'elements regits per les lleis mecàniques. Hi ha altres formes d'entendre el meravellós ordre i harmoniós de la natura que es preserva en la saviesa ancestral dels pobles indígenes. Necessitem una visió del món que sense excloure la ciència sàpiga escoltar a la Terra.

Descarregar Perspectiva Ambiental, 47 -Saviesa ancestral en format PDF (1,5 Mb)

Índex de la monografia

Saviesa ancestral

Pobles indígenes, pobles primordials