Perspectiva ambiental 50 - Passar a l'acció (2010)

Al llarg d'aquest segle la societat canviarà, i serà molt diferent de com és ara. El canvi climàtic i l'esgotament dels combustibles fòssils, dels quals la societat occidental depèn completament, comportaran canvis estructurals molt importants. Resoldre aquesta crisi ambiental no serà només una qüestió tecnològica. Haurem de desenvolupar noves habilitats, una nova forma de pensar i, sobretot, passar a l'acció.

Escoltem contínuament arguments que ens diuen que el model de vida i el sistema econòmic no són sostenibles i no es poden aguantar indefinidament. Un planeta de recursos finits, una golafreria consumista creixent i una economia de beneficis a curt termini ens condueixen cap al desastre. I tanmateix, som no ens prenem seriosament la necessitat de trobar una nova cultura d'equilibri i proporcionalitat, on els excessos i les mancances (dues cares del mateix problema) no hi tinguin lloc, on no hi hagi "rics" perquè així no hi pugui haver pobres. Mentre el món no para de trontollar sota els nostres peus.

Molta gent es consola imaginant que aquesta crisi socioecològica és passatgera; que trobarem la tecnologia per tenir fonts d'energia neta i que descobrirem com netejar la contaminació escampada per terra, mar i aire; que quantes més persones al món hi hagi més probable és que neixi un geni o un líder adequat per salvar-nos. Malauradament, si continuem autoenganyats i esperant un miracle, res canviarà. Mentre esperem la solució, el canvi climàtic es fa més dramàtic i accidents com els vessaments de petroli del Golf de Mèxic per part de BP (abril-juliol 2010) estaran a l'ordre del dia.

L'única solució és començar a canviar nosaltres mateixos. No hi haurà canvi global possible si no hi ha un canvi individual previ. Cada petit gest compta, perquè cadascun suma positivament. Però si algun gest és important és reconnectar-nos amb la natura. Sentint-nos part de la natura adquirim la força per emprendre aquest canvi necessari. La qüestió és no esperar més i passar a l'acció, cadascun de nosaltres.

Hem de canviar, hem de passar a l'acció. Tenim les respostes per desfer les mentides que ens estan portant cap a l'autodestrucció. No és la primera vegada que una civilització desapareix. Però, si tenim les respostes, per què no ens fem les preguntes adequades? Ens cal trobar la inspiració necessària per tenir el valor de capgirar-ho tot pel bé de les generacions futures. El món, ens agradi o no, ja ha canviat i això exigeix una nova forma i estil de vida. En aquesta monografia es sintetitzen algunes de les idees que hi ha al darrere de l'alternativa actual.

Descarregar la monografia en format PDF en llengua catalana (1.9 Mb) o bé en PDF de llengua castellana (1,9 Mb).

Índex de la monografia

Un món que canviarà
Ètica ecològica per a l'economia
Intel·ligència emocional ecològica
Enfortir la resiliència
Habilitats per a la transició
Consciència social
Apropar-nos a Gaia
Abraçar la diversitat humana
El valor de la bellesa com a font de coneixement
Recuperar l'esperit de la saviesa ancestral
Aprendre de l'experiència amb tecnologia apropiada
Actuar per reduir la petjada de carboni
Desmaterialitzar la nostra economia
Fes-ho tu mateix.
Bibliografia i llocs d'internet

Inspiracions per al canvi

Recuperar el principi femení
La Mare Terra
El sol com a energia
Crear consciència
Viure amb compromís
Moure's a poc a poc
L'art i la tècnica com a expressió de la natura

Per gentilesa del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, per celebrar el número 50 d'aquestes monografies d'educació ambiental s'hi ha encartat un DVD amb la sèrie sencera de El Capità Enciam (1994).