Guia per a veure una pel·lícula amb ulls crítics: Una verdad incómoda

Una pel·lícula, per definició, és una recreació d'una realitat. Aquesta pot estar basada o no en fets reals. Per altra banda, també per definició un film s'ajusta a un guió fet que la caracteritza en tot el seu plantejament. Ben diferent és un documental. En cert sentit, Una verdad incómoda es nodreix d'aquestes dues visions.

La pel·lícula Una verdad incómoda traducció de l'original An Inconvenient Truth fou estrenada a casa nostra a finals del 2006 i es va posar a la venda en DVD la primavera del 2007. El Govern de l'Estat espanyol va anunciar que en distribuiria 30.000 còpies d'aquesta pel·lícula a les escoles del país.

No podíem ser aliens a l'impacte social creat per aquest film que ens posa en safata de plata la problemàtica del canvi climàtic amb tota la cruesa. L'impacte de la pel·lícula en la trajectòria de l'ex vicepresident dels Estats Units, Al Gore que signa i posa la cara al film, ja ha deixat un fet incontestable i és que se li ha atorgat juntament amb el Panel Internacional de Científics Contra el Canvi Climàtic (IPCC) el Premi Nobel de la Pau 2007.

Les reunions i informes aportats per l'IPCC són incontestables, però és evident que la pel·lícula Una Verdad Incómoda ha rematat la feina de llustres d'aquest panel de científics d'arreu del planeta el treball dels quals ens mostra que cal prendre mesures urgents per lluitar contra l'escalfament global.

La Fundació Terra posa a disposició amb aquesta guia didàctica una eina per animar a que des de l'associassonisme juvenil i social es facin video fòrums i debats sobre el canvi climàtic amb el llibre del mateix títol . Instem que Una verdad Incómoda no s'ha de veure com un film d'autor. Al Gore, a la pel·lícula, és com un artista que posa a disposició d'un tema la seva professionalitat. Una professionalitat que, en el seu cas, té un caràcter vivencial respecte a la preocupació per la degradació ambiental que li ve de lluny.

Una Verdad Incómoda és una pel·lícula i no pas un conte de ficció. Però, tampoc es pot veure la pel·lícula com si es tractés d'un manifest ecologista, en sentit estricte. Així, com en moltes ocasions una pel·lícula ha aconseguit obrir una debat sobre un aspecte de la realitat social, aquí ens trobem en el mateix cas, referida a la realitat ecològica del nostre planeta. Aquesta guia aporta una visió per vuere amb ulls crítics aquesta pel·lícula. Perquè només amb una actitud crítica podem avançar amb convicció per lluitar amb fermesa contra el canvi climàtic, el qual no és una amenaça potencial sinó un enemic real que hem creat amb la nostra inconsciència.

>>Descarregar en PDF la versió catalana