Gemma Martín, in memoriam (2011)

Gemma Martín Sirarols el 2009.
Gemma Martín Sirarols treballant a la Fundació Francesc Ferrer el 2005 amb la seva bicicleta plegable.

23 de novembre 2011. El patronat de la Fundació Terra deixa constància del seu condol per la mort de la seva companya i ViceSecretària (1997-2011), Gemma Martín Sirarols (1954-2011). Acompanyem a la seva família en el dol i serem dignes del seu llegat.

L'any 1994, quan es crea la Fundació Terra, aquesta entitat és acollida a l'edifici de la Fundació Francesc Ferrer al carrer Avinyó, 44 de Barcelona. L'any 1997, la Fundació Terra adquireix la quarta planta d'aquest edifici per la seva seu i la Gemma Martín Sirarols s'incorpora al patronat de la Fundació Terra com a Vicesecretària. Fins a l'any finals de l'any 2009 va participar activament en totes les sessions del patronat d'aquesta fundació amb absoluta lleialtat i compromís amb l'ideari ambiental de la Fundació Terra. El darrer fou uns dies abans de quedar afectada per un greu problema de salut.

La història d'aquesta dona, activista sociopolítica, pren relleu quan participa com a signant de la Carta fundacional de la Fundació Francesc Ferrer el desembre de 1987 juntament amb Joan Francesc Pont Mestres i Jordi Serrano Blanquer. De llavors ençà i durant al llarg de 25 anys es va dedicar amb cos i ànima al projecte d'aquesta fundació destinada a promoure i combatre per la laïcitat i el lliure pensament de forma intensa i apassionada sota diverses responsabilitats a la Fundació Francesc Ferrer (com a impulsora, cofundadora, vicepresidenta, directora, secretària del Patronat), però sempre amb la mateixa fidelitat a les seves conviccions filosòfiques, la dedicació incansable, la permanent accessibilitat pedagògica i l'inesborrable somriure.

El 15 de març de 2011, el patronat de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia reunit amb caràcter ordinari va aprovar reconèixer i agrair el treball de Gemma Martín Sirarols nodrint l'esmentada fundació des d'abans de la seva creació. Per aquest motiu se la va nomenar Presidenta d'Honor de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia. Aquest càrrec honorífic a perpetuitat de Gemma Martín Sirarols, es produí després que hagués d'abandonar definitivament el seus vincles formals amb l'entitat per raons de salut. Gemma Martín també ha estat membre del patronat de la Fundació Terra amb el càrrec de Vicesecretària entre els anys 1997 i 2011, càrrec que assumí primer en representació de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia i posteriorment a títol personal. Càrrec que ha desenvolupat amb absoluta lleialtat i compromís amb l'ideari ambiental de la Fundació Terra.

Gemma Martín Sirarols era llicenciada en farmàcia i en els seus darrers anys havia iniciat estudis d'enologia i fou en tot moment la visió moderada en les activitats que realitzava la Fundació Terra. Pel fet de desenvolupar un càrrec directiu a la Fundació Francesc Ferrer i ambdues entitats estar ubicades en el mateix edifici sempre fou un pont de diàleg entre les parts. Per això, l'autoedició d'alguns dels llibres impulsats per la Fundació Francesc Ferrer però redactats per la Fundació Terra, corria de la seva part. Compartia amb l'equip de la Fundació Terra, la seva afecció a treballar amb ordinadors d'Apple.

No hi ha dubte que aquests prop de dos anys que la salut ha impedit treballar activament a la Gemma Martín, el patronat de la Fundació Terra ha sentit la seva absència. De fet, l'equip del Patronat va aprovar mantenir el seu càrrec a títol personal i com a membre de ple dret de l'entitat tot i que no podia assistir a les reunions. La seva pèrdua ens fa reviure a tots els bons moments compartits amb ella i el seu esperit de treballadora infatigable.