S'estrena l'Ona Solar del Mercat del Carmel (2007)

Detall de l'Ona Solar del Mercat del Carmel ja totalment acabada.
Moment en què el participant més jove, Leo Ferrer, descobreix el panel informatiu sobre la central fotovoltaica situat a l'entrada del mercat. Foto Vicens Giménez
Foto de familia amb els participants aplegats davant l'Ona Solar del Mercat del Carmel. Foto Vicens Giménez

Dissabte, 12 de maig 2007. Desenes de participants que han invertit en la primera central solar urbana d'Espanya promoguda per participació popular es vana aplegar al Mercat del Carmel de Barcelona per conèixer de primera ma l'obra en la qual invertit. Poc més de la una del migdia, el president de la Fundació Terra, Sr. Jordi Miralles, va donar la benvinguda als assistents dins del recinte del mercat del Carmel. A continuació, el representant de Greenpeace, Jesús Navarro va felicitar la iniciativa que està en la línia de la campanya d'aquesta entitat Revolució Renovable. El Sr. Jordi Maura, en representació de l'empresa executora, SunTechnics, va detallar algunes característiques específiques com ara que està composada de 243 paneles fotovoltaics repartits en 23 cadenes de 9 panels que treballen a 230 volts i que envien aquesta energia a 9 inversors que transformen l'electricitat a alterna per abocar-la a la xarxa elèctrica. El torn de parlaments el va tancar el gerent del Institut de Mercats de Barcelona, Sr. Jordi Torrades el qual va sintetitzar que era una dia de joia pel significat de l'obra i perquè des de que es va presentar a finals de febrer s'ha aconseguit realitzar amb un temps rècord.

A continuació el inversor més jove, un nen de poc més de un any, Leo Ferrer, va descobrir sota la mirada emocionada dels seus pares el panel informatiu que mostra les dades de producció energètica i estalvi de CO2. Tot i així, el moment més esperat d'aquesta presentació pública de l'ONA SOLAR DEL MERCAT DEL CARMEL fou l'aplec dels participants visitants davant del mar de panels que tapissa la coberta del mercat per produir energia solar solar amb una potencia nomimal de 41 kWp. La foto de familia fou possible mercès a l'amabilitat d'un veí del Carmel que va deixar que tots els mitjans de comunicació fessin la foto des de la privilegiada terrassa del seu habitatge des de la qual té una impressionant vista sobre la central fotovoltaica.

L'ONA SOLAR del MERCAT del CARMEL (Barcelona) és la primera central solar promoguda amb participació popular en un edifici d'ús col·lectiu a Espanya. Aquesta central fotovoltaica es construeix amb aportacions de 1.000 a 3.000 euros, una quantitat assequible per a moltes famílies, cosa que permet una major participació popular, de manera que suposa la primera iniciativa d'aquestes característiques amb les renovables a Europa.

En poc menys de dos mesos s'ha arribat a completar el 70% dels 300.000 euros d'inversió total. A l'acte convocat de presentació d'ahir volia ser una nova crida per apuntar-se a aquesta iniciativa que amb 1.000 euros d'inversió permet estalviar fins a un 10 % de les emissions personals que contribueixen a l'escalfament global. La Fundació Terra ha calculat que els 1.000 euros d'aporació suposa tan sols invertir 0,11 cèntims al dia durant 25 anys, però que contribueixen a generar una mitjana de 175 kWh/any que permet restituir fins el 10 % del consum elèctric anual d'una persona amb energia neta.

La Fundació Terra, entitat promotora de l'ONA SOLAR DEL MERCAT DEL CARMEL inicia així una aposta perquè la ciutadania s'involucri activament en la REVOLUCIÓ RENOVABLE impulsada per Greenpeace. La central quedarà legalitzada per produir electricitat verda en uns dies quan ENDESA precinti el comptador d'energia i es signi el contracte amb aquesta empresa. A partir d'aquest moment es podrà començar a comptabilitzar el benefici previst. Els participants rebran a any vençut els beneficis generats.

>> Àlbum de fotografies del dia de la inauguració (fotos oficials de Vicens Giménez)