Una campanya contra el canvi climàtic amb gestos ciutadans. Viure sense CO2 (2006)

La campanya Jo Sóc la Solució de la Fundació Terra promou els gestos ciutadans contra el canvi climàtic.
La campanya pretén retratar 10.000 gestos contra el canvi climàtic de ciutadans que vulguin predicar amb l'exemple, i mostrar el seu activisme en un tapís digital a www.josoclasolucio.com. La difusió de la campanya es fa amb tricicles.

La Fundació Terra, amb la col·laboració de l'Obra Social de La Caixa i el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya amb la participació de l'Ajuntament de Barcelona, el Institut Català de l'Energia i el Instituto de Diversificación y Ahorro de la Energía promouen una campanya per retratar 10.000 gestos ciutadans contra el canvi climàtic, predicant amb l'exemple. La campanya es fa difonent-la amb tricicles i acompanyada d'imatges termogràfiques sobre les pèrdues d'energia dels edificis.

Barcelona, 30 de novembre de 2006. No és la primera campanya contra el canvi climàtic ni malauradament serà la darrera, però aquesta és la primera que no cerca compromisos ficticis sinó gestos concrets i documentats de la ciutadania. Per això, s'ha organitzat un recurs de comunicació l'EXPOACT CANVI CLIMÀTIC que estarà prop d'un mes a la ciutat de Barcelona per poder sensibilitzar i dotar d'eines pràctiques als visitants per viure amb menys CO2.

La campanya de la Fundació Terra ha creat un web singular www.josoclasolucio.com que permet enviar fotografies dels gestos concrets contra el canvi climàtic que adoptin els ciutadans de Catalunya. L'objectiu dels organitzadors és poder emplenar un tapís digital fet amb 10.000 imatges de gestos contra el canvi climàtic aportades per la ciutadania.

Per apropar la problemàtica del canvi climàtic s'ha dissenyat el recurs EXPOACT CANVI CLIMÀTIC que és un box itinerant en el qual la ciutadania hi pot aprendre què pot fer contra el canvi climàtic de forma divertida. Segons els organitzadors, aquest recurs, que estarà en dues ubicacions de la ciutat de Barcelona (del 30 de novembre a l'11 de desembre a plaça Universitat i del 13 de desembre al 24 a la plaça Lesseps, davant de la biblioteca Jaume Fuster), també podrà ser visitat per les escoles que ho desitgin.

Per difondre la campanya la Fundació Terra s'ha dotat de 4 tricicles que són en ells mateixos un element de comunicació que es passejaran per Barcelona i d'una càmara termogràfica per alertar sobre les fuites d'energia en els edificis. La idea era que fos una campanya coherent amb els objectius que es proposa. Tanmateix, l'eix central de la campanya és animar a fer gestos senzills per part de la ciutadania que permetin reduir l'elevada taxa d'emissions amb efecte hivernacle del nostre país.

"Tots i cada un de nosaltres podem donar exemple a la nostra llar per viure amb menys CO2", reconeix Jordi Miralles, president de la Fundació Terra i que personalment ja ha estat un exemple de com es pot viure generant menys CO2. La Fundació Terra, entitat creada el 1994 es proposa promoure l'ecologia pràctica i predica amb l'exemple. La seva seu dotada d'energia fotovoltaica i de mesures d'estalvi energètic és un referent d'ecorehabilitació des de l'any 1998.

"No creiem que calgui alliçonar a ningú", reconeix Jordi Miralles, president de Fundació Terra, "perquè cada un de nosaltres amb el nostre estil de vida som el millor exemple. No es tracta de fer grans canvis sinó petits gests però que són poderosos". La Fundació Terra ha facilitat, per exemple, que els seus treballadors puguin aparcar la bicicleta a la seva seu i promou la cuina solar com la barbacoa del segle XXI.