ENERGIA La paella del Xef solar: tastant les energies renovables

Cuinant els aliments a la zona de cocció de l'activitat amb les cuines solars.
Els visitants poden aprofundir les explicacions llegint amb detall els plafons i cartells. L'espai expositiu fa de fil conductor del discurs que permet entendre la necessitat de reconsiderar el nostre consum energètic.
La paella resumeix tots els valors ambientals; cuinada amb aliments ecològics, amb fonts d'energia renovables i amb vaixella compostable. Un plaer amb missatge.

La paella del Xef Solar és molt més que una preparació d'aliments amb energia solar, és un xou cultural de cuina solar. Aquesta activitat està pensada per mostrar les possibilitats del Sol en la preparació d'aliments, així com tecnologies per estalviar energia a la cuina convencional. Finalment, els espectadors poden comprovar els resultats menjant un plat de deliciosa paella ecològica.

Edats: totes les edats.
Participants: plat de paella per a 100 persones (es poden contemplar altres necessitats de serveis).

Objectius

• Estendre una cultura ambiental més responsable amb els recursos naturals i energètics, mostrant des de la crisi de la llenya a solucions pràctiques per cuinar, més netes i sostenibles.

• Sorprendre els participants amb un desplegament que uneix cultura ambiental, energies renovables i criteris ecològics, i acaba amb un plat d'aliments que resumeix tot el missatge de l'activitat.

Funcionament
Es tracta d'una activitat d'exposició i d'acció. Una cuidada escenografia, amb mitja dotzena de cuines parabòliques, mostres de diversos dispositius i plafons expositius, amb les explicacions dels monitors que dirigeixen l'activitat, convida els espectadors a conèixer un problema llunyà –la crisi de la llenya–, i un problema proper –el canvi climàtic– i a veure alternatives reals i quotidianes. La part divulgativa té el reforç de l'acció, mentre els cuiners van fent funcionar els aparells amb l'energia solar i escampen les olors d'unes paelles preparades amb ingredients ecològics i amb vaixelles compostables. Tot dissenyat per donar la màxima coherència al missatge de l'activitat.

L'espectacular muntatge desplegat vol ser un esforç per apropar a la ciutadania, en un context distès i lúdic, diferents opcions de cocció solar i eficient adaptables a qualsevol necessitat i circumstància i per fer reflexionar als assistents sobre la necessitat de minimitzar el consum d'energia en la nostra vida diària, així com optar per ingredients més sans per a nosaltres i respectuosos amb el nostre entorn. Per garantir l'activitat en dies no radiants, l'activitat compta amb un sistema de suport de barbacoes i brasa ecològica de carbó de closques de coco, per poder realitzar l'activitat de totes maneres.

* Les paelles són de verdures, bolets i tofu. També pot ser fideuà.
* Es poden demanar de forma complementària pa, begudes, fruita i altres necessitats, tot de temporada i de procedència ecològica.

Article i imatges: menjars comunitaris solars.

Necessitats
Espai: exterior i assolellat d'un mínim de 100 m2.
Altres: connexió per mànega d'aigua. En previsió de mal temps cal tenir previst un espai cobert d'emergència.

En cas de núvols, l'activitat es pot realitzar fent servir biomassa, una ecobrasa amb carbó de closques de coco. Si plou, es pot fer si la part contractant té prevista una ubicació coberta on muntar l'activitat.

Pressupost
El pressupost compta (per a 100 persones):
    5 hores d'activitat
    3 monitors i 1 cuiner professional, infraestructura, menjar amb ingredients ecològics, així com transport dins l'Àrea Metropolitana de Barcelona (per a altres opcions, consultar possibilitats i preus).

1.500,00 € (IVA no inclòs)

Condicions
Per sol·licitar l'activitat, ajustar pressupostos, o demanar aclariments o modificacions de la proposta cal adreçar-se a:
- Fundació Terra - Serveis Ambientals - 93 601 16 36 - terra@terra.org
www.ecoterra.org
- Intiam Ruai - Àrea educativa i lúdica - 93 697 84 39 - educa@intiam.cat
www.intiam.cat

• L'activitat es reservarà a través de la central de reserves de Fundació Terra, que també la facturarà.
• Pagament a 30 dies.
• L'organització es reserva el dret de modificar aspectes de les activitats per tal de millorar la seva qualitat, sense previ avís.
• En cas d'anul·lació durant les 48 hores abans de l'activitat, es cobrarà el 30% del cost de les activitats programades.
• En cas d'anul·lació durant les 2 hores abans de l'activitat, es cobrarà el 50% del cost de les activitats programades.
• Si s'anul·la ja al lloc, es cobrarà el 100% de l'activitat.
• El pagament al comptat de l'activitat suposa un descompte del 5% del preu indicat.