Un nòmada del temps arriba a la Terra (2015)

Moli Estel·lar, el Nòmada del Temps que s'ha instal·lat a la seu de la fundació Terra, amb la seva particular llum.
El Molí Estel·lar, obra creada l'any 2009 per l'artista Toni Codina.

Agost, 2015. Toni Codina Balart (Barcelona, ​​1957) és un artista plàstic que aprofundeix en les formes de la natura a partir de les seves manifestacions. La seva obra parteix d'aquesta observació atenta de la natura quotidiana. La pauta de la seva principal proposta artística és la que anomena "Els Nòmades del Temps".

Aquesta proposa engloba un conjunt d'obres diverses, els conceptes i idees abstractes de les quals fusionen i barregen, la natura, l'espai, la llum. Aquesta observació atenta de la natura del seu autor l'ha portat a apreciar com les fustes són tractades amb tot el rigor del clima. Amb aquest material treballat per la natura basa la seva obra en Toni Codina. L'artista, inicia la seva recerca sensitiva a partir del material que recull al llarg de les seves passejades pel bosc ja siguin troncs, branques, sense que importi massa el tipus d'arbre que sigui. Aquests materials li activen la inspiració que donarà forma a una manifestació híbrida en la qual natura és la protagonista. Una cosa semblant fa amb les pedres dels llits dels rius, llacs o platges, ja que són elements que sempre li han cirdat l'atenció.

La màgia de l'obra de Toni Codina resideix en què es tracta una concepció en la qual els elements, aquestes restes de naturalesa abandonades, són el camí per a un nou estat de vida que amb paciència i enginy reconstrueix  emprant altres materials artificials perquè de la composició sorgeixi com una explosió de vida després de la mort i així l'obra dona a la natura una segona oportunitat. Aquesta és l'expressió de l'art que conforma el conjunt de les peces que confromen l'obra de Els Nòmades del Temps.

Aquesta obra plena de simbologia és un comprensió d'aquest llenguatge ancestral en qual el joc de l'equilibri, de la llum i de les formes es reconverteixen o reciclen en elements que la societat industrial rebutja. Perquè com reconeix el seu autor, Toni Codina, les obres que conformen les peces incloses en "Nòmades del Temps" són un homenatge a estructures de la natura que troben el seu sentit en la unió de les parts que tot i ser heterogènies, juntes entren en un nivell superior de comunicació amb els sentits de qui les observa (dialoga) amb elles.

Les seves escultures estan fetes de vestigis de la natura que han estat tractats sense pietat, sotmesos a pressió pels elements més agressius de la natura, fins que aquesta els ha deixat endurits i indestructibles. Això converteix els elements  de cada peça en una manifestació única que les identifica com a part del reduït grup dels Nòmades. Fusta, pedres i metall, sobretot el coure, es lliguen per donar forma a aquestes escultures, en las quals el metall travessa la fusta unint la seva ànima natural amb l'artificial en una tortura silenciosa, però necessària per a l'equilibri i la seva consistència com a nexe d'unió natura-societat.

En la seva evolució artística, Els Nòmades del Temps han viatjat al futur i allà han mutat, trobant un erm desolat i apocalíptic, un planeta errant abans anomenat Terra. Ara en aquest planeta està habitat tan sols per vestigis i senyals d'una vida extingida anomenada Natura, i de la qual tan sols queden d'ella uns habitants anomenats "Els Caminants".

La Fundació Terra ha pres la decisió de ser seu i acollir un d'aquests Nòmades del Temps de Toni Codina, el qual ha trobat el seu lloc a l'entrada del local social de l'entitat. Es tracta, en concret, del nòmada batejat amb el nom de Molí Estel·lar. Sens dubte, aquesta obra d'art simbolitza també l'extensa activitat de conservació de la natura a partir de nous elements i d'innovació que han caracteritzat la història de la Fundació Terra. Aquest nòmada visualitza aquesta unió també necessària entre las energies renovables i la biodiversitat .