Decreixement i sostenibilitat

Que el nostre estil de vida no és sostenible ho prova que els més 6.000 milions de persones del planeta no podrien dur el tren de vida que portem els països rics sense arrasar tots recursos de la Terra. És imprescindible impulsar l'anomenada simplicitat vital i el necessari decreixement.
La Fundació Terra, compromesa des de fa 10 anys amb la defensa ambiental ha basat sempre la seva estratègia en fomentar actituds i comportaments que redueixin la nostra petjada ecològica sobre el planeta, com és ara practicar una vida més senzilla, fomentar les energies renovables i l'eficiència energètica i proposar la necessitat de consumir béns que estimulin l'economia solar.

Matricula't a NO OIL (campanya finalitzada el 2017)

Tot i les dificultats per circular per ciutats amb tràfic dens d'automòbils el nombre d'usuaris que han fet de la bicicleta el seu sistema de transport urbà no ha parat d'incrementar-se. En altres paraules, cada vegada més persones fan aquest acte cívic, solidari i ecològic de prendre la bicicleta per als seus desplaçaments.

Una campanya diferent

L'any 2006 el recordarem com l'any en què el canvi climàtic va entrar de ple en l'àmbit social. Noticies, activitats, llibres i pel·lícules feren evident que l'escalfament global ja el no podem amagar. La Fundació Terra, que promou una nova ètica socioecològica i ho fa donant exemple, va tenir l'oportunitat d'endegar una acció participativa el 2006 mercès a un ajut institucional de la Generalitat de Catalunya i l'Obra Social de La Caixa.

Massa sovint imaginem que la lluita contra el canvi climàtic i reduir les emissions tòxiques amb efecte hivernacle és quelcom que ens supera. I tanmateix, el canvi climàtic no és més que una resposta de la biosfera incapaç de fer front a l'activitat insostenible de la civilització humana en aquests darrers 150 anys. Per això, la lluita contra el canvi climàtic requereix recuperar el seny. La raó que ens permet ser éssers racionals.

Quan l'amenaça de l'escalfament global és més evident que mai, es dóna la paradoxa que el 95 % de l'electricitat que consumeix una bombeta convencional es converteix en calor i només un 5 % resta, en llum visible. Sens dubte la bombeta elèctrica incandescent inventada per Edison és una de les millores més destacades del segle XX. Tanmateix, amb l'evolució tecnològica que hem assolit, la persistència d'aquesta tecnologia altament ineficient és com si encara ens comuniquéssim amb tam-tam.

L'estèvia (Stevia rebaudiana) és un arbust originari del Paraguai i el Brasil que té un potent edulcorant natural substitutiu del sucre. Se li atribueixen nombroses propietats medicinals especialment per als diabètics. La dolçor d'aquesta planta es troba a les fulles, que contenen l'esteviòsid i un rebaudiòsid que, a més, no aporta calories a l'organisme i es metabolitza sense afegir els problemes propis de la ingesta excessiva de sucre.

>> Aquesta campanya ja està tancada

El projecte "Mesura i redueix l'electricitat contra el canvi climàtic" pretenia posar en marxa una campanya per a que les famílies fóssin més conscients del consum elèctric en el seu habitatge, mitjançant l'ús de comptadors intel·ligents i materials de difusió, per a poder prendre un compromís de reducció del consum d'energia i adoptar mesures per l'estalvi.

Frenar l'escalfament global és un dels principals reptes amb els quals s'enfronta la civilització humana com reconeixen els experts. La Fundació Terra està implicada a fons per estimular nous hàbits que redueixin les emissions domèstiques de gasos amb efecte hivernacle. Durant l'any 2008 s'ha elaborat un recurs divulgatiu per fer arribar a tots els públics una invitació a l'acció, amb arguments i instruments.

La campanya Guerrilla Solar; endolla't al Sol posa a l'abast dels ciutadans que vulguin unir-se a la croada a favor de l'accés a les energies renovables en l'àmbit domèstic, el Kit Fotònic GS120, un electrodomèstic solar únic a Espanya per generar energia neta i renovable des de casa.

Pàgines